Enkele post bekijken
Oud 27th May 2006, 15:50
Tine Corneillie Tine Corneillie is offline
Registered User

Beste Wim,

"Als je daar iemand ziet neergestoken of neergeschoten worden, niet reageren?
Sorry, maar dat kan ík me niet voorstellen. Of het zo'n goed idee zou zijn om er tussen te komen is nog iets anders (gevaar voor eigen leven enz...) , maar op zo'n moment neemt mijn rechtvaardigheidsgevoel toch echt wel de bovenhand hoor. Hoe kan je daar nu in godsnaam niet tussenkomen en daar gewoon rustig voorbijlopen, druk bezig te doen alsof je neus bloedt..."

-> ik denk dat het merendeel van de mensen die op het moment dat die jongen neergestoken werd niet reageerden, ook zulke dingen zouden zeggen op café, of onder vrienden, of... maar een mens reageert raar op zulke momenten, en totaal anders dan dat je van jezelf zou denken hoor! Je moet eerst so'n situatie meemaken vooraleer je daar een oordeel over kan vellen, en dan denk ik dat je een heel andere "ik" zal leren kennen dan het beeld dat je nu van jezelf hebt hoor. Overleven is nu eenmaal iets dat primair in de mens ingebakken zit, en hoe je het ook draait of keert, op een moment als dat reageer je volgens je instincten en komt de dierlijke aard in ieder mensje weer naar boven... beetje psychologie van de mens.
Met citaat antwoorden