Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Om nog maar te zwijgen over het 'cultuurgehalte' van dergelijke vormen van 'ontspanning'
|
Leg eens uit.
Citaat:
We hebben in onze Cultuur(!) de niet-onaardige gewoonte aangenomen om de zwakkere te beschermen... Een totaalverbod op... vind ik vanuit ethisch standpunt minstens een discussie waard
|
Eerst en vooral al de vraag: wordt de zwakkere daadwerkelijk beschermd indien er een totaalverbod (op geweldadige games?) wordt ingevoerd?
Als er geen effect is op ons gedrag, zou de discussie snel over zijn, dus laat ons veronderstellen dat dergelijke geweldadige ontspanningsvormen weldegelijk een invloed hebben op ons denken.
Concreet: heeft het spelen van GTA e.a. op Hans een drempelverlagend effect? Misschien wel, maar volgens mij is dat effect dan marginaal geweest. Ik heb tot dusver nog niks gezien dat mij van het tegendeel bewijst, integendeel... die miljoenen mensen die óók dagelijks bezig zijn met dit soort dingen en die nog wel kunnen functioneren in onze maatschappij, doet mij besluiten dat het dat effect maar heel klein moet zijn.
Veronderstelt dat dat effect toch groter is dan wat ik ervan denk, wat natuurlijk mogelijk is... zou je inderdaad kunnen besluiten dat het beter is voor onze maatschappij dat we een totaalverbod invoeren. Weet wel dat we het hier niet alleen over spelletjes hebben, maar ook over ontelbare films, boeken en liedjes. En dan gaat het heus niet alleen over platte Schwarzenegger-troep en goedkope pulpromannetjes. Ons half cultureel werelderfgoed zou samen met het badwater worden weggegooid.
Dat zegt dan meteen ook heel veel over onze cultuur, maar is geweld niet iets dat in elke cultuur (hoe jammer ook) ingebakken zit? En zit het probleem dan niet veel dieper dan de hier vernoemde spelletjes, die uiteindelijk alleen maar een zondebok zijn?
Net hetzelfde bij Hans Van Temsche: zijn problemen zitten (zaten) ongetwijfeld veel dieper. Fundamenteel zou er met een totaalverbod niks opgelost worden, je zou alleen maar het bovenste schil eraf krabben om daarna te zeggen dat de appel eetbaar is. Terwijl het klokhuis datgene is wat écht bitter smaakt.
Citaat:
Liefst dan wel door studenten die minstens in staat zijn om een aantal kanttekeningen te maken bij een cultuur die 'geweld' als verkoopsargument
|
Maar dat is nu net een belangrijk discussiepunt. Wordt geweld wel als verkoopsargument gebruikt? Kopen jongeren die spelletjes omdat ze zo gewelddadig zijn? Originaliteit (!), uitdaging, avontuur... dat zijn verkoopsargumenten. Geweld ook? Misschien, maar dat moet genuanceerd worden.