Citaat:
Originally posted by Barst
Volgens mij staat extreem-links in België voor RAL, RAD, AMADA, PvdA en dergelijke meer, partijTJES die zeer zeker ook gedemoniseerd zijn - wellicht zeker ook meermaals terecht, maar dat is nu eenmaal het lot dat elke extremist beschoren is...
|
De grootte van de partij doet er inderdaad ook toe en dat pleit ook weer niet echt in't voordeel van GROEN!. Maar ik heb het natuurlijk ook over hun standpunten en zelfs dat is niet het belangrijkste.
GROEN! is al helemaal niet meer de mainstream-partij die ze 8 jaar geleden misschien nog net wel was. Wat links en wat rechts is, heeft veel meer te maken met hoe de maatschappij staat tegenover de 'issues' dan de standpunten die een partij vertegenwoordigt. En dat eerste kan worden afgelezen uit de verkiezingsuitslagen.
Het is allemaal een kwestie van perceptie. Ik heb in andere threads al eens gerefereerd naar hoe andere landen staan tegenover 'links en rechts' en hoe verschillend dat kan zijn met ons. Het komt er uiteindelijk allemaal op neer dat een partij die door het volk is uitgespuwd en nog maar een klein deeltje van dat volk vertegenwoordigt terecht kan bestempeld worden als extreem, zij het dan misschien nog-net-niet-zo-extreem als anderen.
Maar GROEN! moet wel beseffen dat als je op het randje van mainstream en extreem balanceert, de minste shift naar de andere kant voldoende is om te vallen.
Citaat:
Groen! is inderdaad de meest linkse partij bij 'de groten', maar communistisch??? Een pleidooi voor een eerlijker wereldhandel en voor natuurbeheer & -behoud op lange termijn is toch helemaal iets anders!
|
Maar het is niet zo zeer hun 'andere economie'-standpunt -dat overigens toch niet haalbaar is- maar wel de manier waarop ze dat _kunnen_ bereiken. Ik denk dat u wel beseft dat de enige manier om dat te doen, een ingreep van de staat op de markt is. En ingrepen van de staat op de markt vind ik net iets te veel communisme-gehalte hebben om aangetrokken te voelen tot die partij. Maar dat zal dan wel mijn liberale kant zijn die bovenkomt. Bij de SP.a zien we trouwens net hetzelfde...
Citaat:
En over het feit dat jongeren zich alleen nog maar zouden interessseren voor politiek in de mate het VB betrokken partij zou zijn: Is het toch niet zo dat het precies de taak van een goeie leraar is om zijn leerlingen het nodige politieke bewustzijn mee te geven? En om aan diezelfde leerlingen duidelijk te maken dat de luidste schreeuwers met hun schier altijd simplistische oplossingen NOOIT de beste politici kunnen zijn?
|
Toch blijf ik erbij dat iedereen een zekere mening lijkt te hebben over het VB, mede omdat iedereen die partij kent en dat is -helaas- niet altijd zo vanzelfsprekend bij de andere partijen.
Citaat:
Soms inderdaad een 'bangelijk' gegeven van onze democratie: ge krijgt de politiekers die ge verdient. Maar juist daar liggen de kansen van onderwijs: politieke 'opvoeding' als broodnodig
|
Politiek bewustzijn aanmoedigen is zeker belangrijk, misschien zelfs het belangrijkste. Maar het is verdomd gevaarlijk om verder te gaan dan aanmoedigen, zeker voor beïnvloedbare 12 tot 16-jarigen. Jongeren zelf laten ontdekken wat politiek is, lijkt me veel verstandiger dan hen te sturen.
Maar mag ik toch even vragen, om alle onduidelijkheid te vermijden, wat u precies bedoeld met 'politieke 'opvoeding''?