Enkele post bekijken
  #4  
Oud 18th May 2006, 03:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Jelle thijs
Ook ik lachte mij een breuk toen ik enkele dagen geleden als hoofdpunt op het nieuws hoorde 'Hans van Themse speelde geweldadige computerspelletjes'

'Een breuk gelachen'?... niet echt, nee. Maar de directe oorzaak teruggebracht tot GTA... evenmin.

Maar dat er in onze samenleving helemaal niets aan de hand zou zijn i.v.m. bepaalde uitwassen van 'geweldverheerlijking'?? Om nog maar te zwijgen over het 'cultuurgehalte' van dergelijke vormen van 'ontspanning'... En idd, het is niet omdat je af en toe zo'n spelletje speelt dan wel de zoveelste miskleun met 'Muscles from Brussels' aan het bekijken bent, dat je bijgevolg a.h.w. dwangmatig zou gedreven kunnen worden tot...

Belet mij toch niet te zeggen dat dergelijke vormen van weliswaar symbolisch sadisme - want dat is het -, in de hoofden van 'zwakkere figuren' (=mensen die omwille van welke reden dan ook - ontslag uit een internaat? - op een bepaald moment de pedalen verliezen) tot knotsgekke cocktails kunnen leiden zoals we er vorige week eentje hebben 'mogen proeven'...

We hebben in onze Cultuur(!) de niet-onaardige gewoonte aangenomen om de zwakkere te beschermen... Een totaalverbod op... vind ik vanuit ethisch standpunt minstens een discussie waard, maar blijkt op vlak van haalbaarheid compleet onrealistisch! Bijgevolg lijkt mij het enige valabele alternatief dat voor serieus tegengewicht kan zorgen: OPVOEDING - opvoeding - opvoeding, en ook: ONDERWIJS - onderwijs, en nog eens, onderwijs... Liefst dan wel door studenten die minstens in staat zijn om een aantal kanttekeningen te maken bij een cultuur die 'geweld' als verkoopsargument - ook en misschien wel vooral politiek! - zelfs niet eens meer in vraag stelt of, erger nog, als 'evident' aanvaardt! Of had U een beter idee?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden