Enkele post bekijken
Oud 10th May 2006, 22:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Talking Vergelijking Nazi / Jood toch actueel...

Familielid Göring wil Jood worden

Herman Göring, hier rechtstaand tijdens het proces van Nurenberg, was de baas van de Luftwaffe.Een bloedverwant van naziluchtmachtcommandant Hermann Göring overweegt zich te bekeren tot het jodendom. Matthias Göring, een 49-jarige fysiotherapeut die werkt nabij het Zwitserse Zürich, draagt al een keppeltje en houdt zich aan de joodse regels voor het bereiden van voedsel. De man houdt zich aan de sabbat, leert sinds kort Hebreeuws en overweegt naar Israël te verhuizen. Opmerkelijk, want de overgrootoom van Matthias was de grootoom van Hermann Göring, een van de sterkhouders van het nazileger.

Matthias Göring zegt te zijn opgegroeid in een klimaat van haat tegen de Joden. Na de oorlog verloor zijn familie alle rijkdom. "Als we iets vroegen antwoordden onze ouders steeds: dat kunnen we niet betalen omdat de Joden al ons geld hebben afgenomen", vertelt Matthias. "De Joden werden een symbool voor alles wat we niet kregen." In zijn jeugd werd hij, naar hij zegt, gepest omwille van de nazigeschiedenis van zijn familie. In 2000 had Matthias af te rekenen met zelfmoordneigingen nadat zijn vrouw hem had verlaten met hun zoon. De man raakte ook zijn fysiotherapiepraktijk kwijt. Matthias Göring zegt "tekenen van God" te hebben gekregen die hem naar het jodendom leidden. "Het eerste was een jobaanbod dat ik kreeg onmiddellijk nadat ik tot God gebeden had. Het tweede was een droom waarin God me vroeg de poorten van Jeruzalem te bewaken." (belga)

Weblog HLN, 10/05/06 17u40