Enkele post bekijken
Oud 3rd May 2006, 14:56
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door toon caers
Laat ons wel wezen:

De minst stabiele natie van de laatste tientallen jaren is niet Iran, maar wel de VS.

En met welke, ongetwijfeld briljante, argumenten kan je dat soort statements staven?

Citaat:
Ik ken de cijfers niet exact vanbuiten, maar de oorlogen die zijn uitgelokt, gestart of uitgevochten door de Verenigde Staten, zijn niet bepaald op één hand te tellen.

Om te beginnen is er al een gigantisch verschil tussen 'gestart' en 'uitgevochten'. De Tweede Wereldoorlog is ook uitgevochten door de VS, maakt dat ze dan slecht?

En sinds 1945 hebben we gehad: Koreaanse oorlog, Vietnam, Irak I, Kosovo (hoewel, "oorlog"...), Afghanistan en Irak II.

Citaat:
Bushdoctrine: [...] en houdt in dat er geen gewapend conflict nodig is om de VS in gevaar te brengen. [...]
Elke dreiging is met andere woorden goed om een oorlog te beginnen.

Nee, de Bush-doctrine is gebaseerd op het principe van 'preëmptive war', wat wil zeggen dat de VS zich het recht toeëigenen om bij een verwachte aanval deze af te weren door eerst toe te slaan. Simplistisch uitgedrukt: beter voorkomen dan genezen.

Citaat:
[...]Helaas zijn vooral in Amerika dergelijke mensen dun gezaaid.

Ik weet niet of u zich wat bezighoudt met de Amerikaanse media maar ik veronderstel van niet, afgaand op wat u hier allemaal zegt. In de VS zijn er, in tegenstelling tot wat veel mensen denken ontzettend véél mensen die zich openlijk verzetten tegen hun regering. En volkomen terecht overigens.

Maar het algemene beeld dat hier opgehangen wordt van de Amerikanen (onwetend, slaafs, niet-kritisch) klopt langs geen kanten.

Citaat:
Het mag me dunkt toch van twee kanten komen.
Iran weet ook wel dat een kernbom iets is om voorzichtig mee om te springen. Zij weten ook dat als ze hun zuurverdiende kernkop afvuren dat hun land met de grond gelijk zal worden gemaakt.

Tegen dan is het al te laat.

In een ideale wereld zouden er geen kernwapens zijn, maar dat is niet de realiteit en met die realiteit moeten we verder. Het dichtst dat we kunnen komen bij die ideale wereld is ervoor zorgen dat er geen landen met kernwapens bijkomen.

Geef mij 1 (één) argument dat mij ervan overtuigt dat onze wereld er beter van wordt als Iran een kernwapen zou hebben. Slechts één...

Citaat:
De VS maakt zich - voor de zoveelste keer - schuldig aan plat, wansmakelijk plat opportinisme. Een paar feiten:

- Eén land heeft al een kernbom gebruikt: DE VERENIGDE STATEN. Waarom? Niet alleen werkten de Japanse kamikazepiloten de VS op de zenuwen, neen:
De Russen naderden Japan en de egoïstische Verenigde Staten wilden de oorlogsbuit voor zich alleen. De Russen boden aan te helpen (het waren tenslotte geallieerden voor ièts hé), maar wat doet de VS? Bombs away!

Plat revisionisme, recht uit het maandblad van de Kommunistische Partij.

Citaat:
- Kernwapens zijn uit de recente politiek niet weg te denken. Na 11 september stelde ik nog een spijtig geval van opportunisme vast:
Pakistan en India zijn beiden nucleaire machten. Van de twee kan niet bepaald gezegd worden dat hun relatie stabiel is.

En het is de fout van de VN én de VS dat ze die landen toen niet hebben tegengehouden. Geen excuus maar vooral een argument om er wél voor te zorgen dat het deze keer niet zover komt.