Enkele post bekijken
Oud 5th November 2004, 16:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Angry

Een beetje parallel aan vorige verhaaltjes:

,,Gebedsgenezer eiste tien procent van mijn salaris''

BRUSSEL - ,,Geld, geld, geld. Dat is alles wat telt voor hen'', zegt Paula, gewezen lid van het Christelijk Centrum Alphamega in Lommel . Een twintigtal leden waarschuwt voor de bedenkelijke praktijken van de Nederlandse gebedsgenezers Cees en Agnes L. in het centrum Alphamega. De procureur van Hasselt laat de beschuldigingen tegen het paar natrekken.

De Lommelse Paula is een tiental jaar geleden uit Alphamega gestapt. De organisatie heette toen nog Rehoboth en was gevestigd net over de Nederlandse grens in Eersel.

Onderwijzeres Paula: ,,Ik interesseerde mij in de Oudheid en kwam zo in contact met Rehoboth. Het koppel L. kent de bijbel door en door, en slaat je met citaten rond de oren. Zij nemen je leven zodanig in beslag dat er op de duur geen tijd meer is voor familie of vrienden. Pas toen Cees L. één tiende van de waarde van ons huis opeiste, ben ik afgehaakt.''

,,Mijn man heeft hem toen buiten gegooid. L. woont hier in Lommel in een chique villa met alles erop en eraan. Ik breng mijn verhaal nu naar buiten, omdat Rehoboth zopas in Lommel een nieuw gebedshuis heeft geopend.''

Volgens Paula is vooral de financiële kant van Rehoboth, voortaan Alphamega genaamd, erg duister. ,,Ik heb destijds een verbintenis getekend om een tiende van al mijn inkomsten af te staan aan Rehoboth. Het paar L. legde dat uit met een verwijzing naar het vers Maleachi hoofdstuk 3, vers 10. Het vers staat zelfs op de overeenkomst gedrukt. Wie niet geeft, zal in verdrukking komen en miserie krijgen.''

Volgens Paula raakten afvallige leden tienduizenden euro's kwijt aan Rehoboth. Niemand, behalve het paar L., weet hoe de christelijke gemeenschap zijn geld spendeert.

Alphamega rekent zich tot de pinkstergemeente. Deze strekking binnen het protestantisme krijgt steeds meer aanhang, vooral dankzij zijn gebedsgenezing. De website van Alphamega staat vol getuigenissen van leden over hun wonderbaarlijke genezing.

De ex-leden van Alphamega bundelen nu de krachten, maar ze hebben nog geen klacht ingediend. De Hasseltse procureur Marc Rubbens kondigde gisteren aan dat hij zelf op onderzoek uitgaat. ,,Op onze vraag zal de politie de verhalen van die ex-leden controleren. Mochten hun beweringen bewaarheid worden, dan zal het parket een strafonderzoek openen'', zei woordvoerster Annemie Snoeckx van het Hasseltse parket gisteren.

05/11/2004 (pla)

©Copyright De Standaard