![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
20th April 2006, 18:05
|
![Pieterjan's Avatar](image.php?s=37d087371e8aff528660e1d386b0bbe7&u=64&dateline=1125522699) |
------
|
|
|
|
Ik kan me volledig vinden in wat Wim hier post (de 2 argumenten). De steeds extremere formats schrikken me inderdaad wel af. Okay, misschien was Big Brother nog 'onschuldig' maar de grens komt steeds verder te liggen. Ik heb ook neiging om dit minder te nuanceren dan het -nog steeds niet uitgekomen en toch veel besproken- spel 'bully', waarin je medeleeringen het leven zuur moet maken. In een reality-show gaat het om 'echte' mensen in tegenstelling tot fictieve bits & bytes. Jongeren zullen zich makkelijk aan echte personen optrekken en het is niet de eerste keer dat deelnemers van allerlei laag bij de grondse realityshows bij een muziek- en jongerenzender terecht kunnen.
Als deze evolutie zich doorzet komen we in toestanden waar menig science-fiction film ons reeds voor waarschuwde. Ik denk dan aan films van het genre Battle Royale bijv.
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
|