Enkele post bekijken
Oud 11th April 2006, 18:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Zeer nipte zege voor Romano Prodi

Zeer nipte zege voor Romano Prodi

Rome, 11 april. De verkiezingen voor het Italiaanse Huis van Afgevaardigden zijn met miniem verschil – 25.000 stemmen, 0,1 procent van het totaal) gewonnen door de centrum-links coalitie van Romano Prodi. Ook in de Senaat heeft centrum-links waarschijnlijk een nipte zege behaald.

Centrum-rechts bestrijdt dat. De woordvoerder van premier Silvio Berlusconi eist namens centrum-rechts een hertelling van de 500.000 stembiljetten die ongeldig zijn verklaard.

„Ik heb de verkiezingen gewonnen. Het is terecht en logisch dat ik premier wordt, en het is mijn plicht. Ik wacht op een telefoontje van Berlusconi want zo gaat dat in een democratie”, zei Romano Prodi vandaag.

De keiharde Italiaanse verkiezingsstrijd is gisteravond en vannacht uitgelopen op een dramatische nek-aan-nekrace die zelfs om een uur vanmiddag nog niet tot een definitieve beslissing heeft geleid. In het Huis van Afgevaardigden heeft de coalitie van Romano Prodi volgens de huidige telling de kleinst mogelijke meerderheid behaalt met 49,8 procent, tegen 49,7 procent voor centrum-rechts. Die kleine meerderheid geeft hem het recht op de meerderheidsbonus, waardoor zijn groep 340 en Berlusconi’s groep 277 zetels krijgt.

De definitieve uitslag in de Senaat laat nog op zich wachten, omdat de stemmen van een miljoen Italianen in het buitenland nog niet allemaal zijn geteld. Op dit moment zou Prodi ook daar afsteven op een nipte meerderheid van 158 tegen 156 zetels. Mocht de uitslag in een gelijk spel eindigen met de Senaat voor de ene en het Huis van Afgevaardigden voor de andere partij dan wordt het land vrijwel onbestuurbaar, omdat voor wetgeving de goedkeuring van beide kamers nodig is

Grote verliezer van deze verkiezingen zijn nu al de onderzoeksbureaus die de peilingen hebben verzorgd. Gistermiddag om drie uur, direct na het sluiten van de stembussen, presenteerde het bureau Nexus op televisie een exit poll die Prodi 5 procentpunten voorsprong gaf. Toen twee uur later de eerste reële uitslagen binnenkwamen doemde een heel ander beeld op. Nexus gaf plotseling Berlusconi de overwinning in beide kamers. Tegen middernacht gaf de Nexus-directeur het op: er was „ statistisch niets meer over te zeggen.”

NRC, 11 april 2006