Enkele post bekijken
Oud 3rd April 2006, 12:27
DorienFaes DorienFaes is offline
Dorien

Partnergeweld

Partnergeweld dit was niet enkel een fenomeen tijdens door oorlogen maar heeft nu nog steeds een sterk karakter. Maar dit soort geweld gebeurt in de eerste plaats thuis. Twee partners in het gezin hebben diverse maatschappelijke posities en ze hebben beiden diverse maatschappelijke intresses. Zo ontstaan er conflicten die men door middel van geweld tracht op te lossen.
Mannen en vrouwen zijn evenveel slachtoffer van partnergeweld, alleen zijn de daden bij de vrouw ernstiger en worden vrouwen vaker seksueel mishandeld. Volgens mij bestaat er ook geen verband tussen de sociale klassen, partnergeweld komt voor in alle lagen van de bevolking, in alle leeftijdsklassen en in alle relatievormen. Ik denk wel dat mensen die in hun kinderjaren te maken hebben gehad met geweld binnen de 4 huismuren, dit gaan aanvaarden als een voorbeeld om later zelf toe te passen. Deze mensen kregen het geweldadig gedrag als het ware aangeleerd. Daarom denk ik ook dat geweld binnen het gezin een diepere oorzaak kent. Misschien omdat mensen vroeger zelf mishandeld werden en dit nooit hebben kunnen verwerken. Of dat mensen door mishandeling een machtgevoel creeëren waardoor zij als de sterksten worden aanschouwd.
Mensen die mishandeld worden door partnergeweld gaan ook te kampen krijgen met problemen. Ze gaan zich misschien afzonderen voor de buitenwereld, ze krijgen misschien last van stress waaronder een slechte nachtrust wat met zich meebrengt dat men in de sociale omgeving niet meer optimaal kan functioneren. Waardoor men zijn/haar job kan verliezen en zo helemaal in de vergeetput belandt waar geen uitweg te vinden is en wat soms zelfs kan leiden tot zelfdoding.
Daarom vind ik het heel knap dat men er een strengere wet voor zal voozien. En dat er meer werk gemaakt wordt van hulpverlening aan deze mensen, want door praten kunnen soms veel problemen worden opgelost.
Met citaat antwoorden