Citaat:
Originally posted by Marie
Ik vrees dat wanneer je de stemplicht niet meer verplicht maakt, mensen die anders wel een 'gemeende' stem uitbrengen ook niet meer de moeite gaan nemen om te gaan stemmen.
|
Mensen die anders wel een 'gemeende' stem uitbrengen zullen hoogstwaarschijnlijk ook uit eigen wil naar de stembus trekken. En zelfs al doen ze dat niet, wie ben ik dan om te zeggen dat zoiets niet hoort? Vrije keus voor iedereen, zou ik zeggen.
Ik heb zoiets van: wil ik echt dat iemand die het al te veel vindt om 's zondags 10 minuten vrij te maken om te gaan stemmen, mee beslist hoe mijn land moet worden geregeerd?
Citaat:
En hoe zal dat dan in z'n werk gaan? Moet je een dag verlof op nemen om naar de stembus te trekken?
|
Waarom zou dat verandert moeten worden? Die stemprocedure hoeft toch niet te veranderen... je bent alleen niet meer verplicht je aan te melden.
Citaat:
En hoe zit het dan met de mensen die niet gestemd hebben? Zullen ze dan geen spijt krijgen wanneer er mensen aan de macht komen die zij daar niet graag zien?
|
Da's net de bedoeling, dan hebben ze ineens hun les geleerd voor volgende keer.
Citaat:
Ik kan Kenny wel volgen in zijn argumenten,
|
Verbazend, maar 't moest er ooit eens van komen.
Citaat:
maar ik heb 1 grote bedenking : wanneer het toch niet zo ideaal lijkt als de stemplicht eenmaal is afgeschafd, kan deze dan ooit nog terugkomen?
|
Natuurlijk... waarom zou dat niet kunnen? Het is alleen maar de vraag: wie beslist er zoiets? Wanneer kan je spreken van een mislukking bij het afschaffen van de opkomstplicht?
Je mag er wel vrij zeker van zijn dat de partijen die zwaar verliezen bij het afschaffen van opkomstplicht er snel bij zullen om die terug in te voeren, zo gauw ze de kans daartoe krijgen.