Enkele post bekijken
Oud 24th March 2006, 00:03
StevenLaurijssen StevenLaurijssen is offline
Registered User

Ik vind het een nogal éénzijdige denkwijze, dat christenen, of eender wie, vegetariër zou moeten zijn. We zijn nu eenmaal omnivoren. Dat we hen slachten om ze op te kunnen eten, getuigt toch niet per se van een tekort aan respect tegenover dieren?

In het oude christendom, en in vele culturen nu nog trouwens, worden dieren ritueel geslacht. Zo danken en vereren de mensen niet enkel hun godheid, ze vereren ook het dier dat zich als het ware opoffert. Bepaalde dieren hebben een centrale plaats gekregen in verschillende godsdiensten. Zo heeft het christendom het lam. Het zou nooit zo belangrijk zijn geworden, als het nooit geofferd zou zijn.

Natuurlijk is het in onze westerse maatschappij, waarop de godsdienst al een veel kleinere invloed uitoefent, een stuk harder zoeken geblazen. Bijna alle dieren worden in een industriëel slachthuis afgemaakt, en daarbij komt niet veel respect meer kijken. Maar is dat de schuld van de slachter, die gewoon zijn brood moet verdienen? Wij zijn toch de consumenten, de marktzetters?

Dat is waar het schoentje eigenlijk wringt. We beseffen het te weinig, en vinden het allemaal zo vanzelfsprekend. Alles waar geld aan te pas komt, dus ook veehandel, zal door bepaalde mensen uitgebuit worden. Dan geraakt het respect voor de slachtdieren natuurlijk ver zoek. Denk maar aan de beelden van de veekoopmannen, opgenomen door GAIA.
Schandalig gewoon.

Wat ik dus wou zeggen, is dat we dieren gewoon het respect moeten geven dat ze verdienen. Het is volgens mij wel belangrijk we hun vlees niet louter als een consumptiegoed gaan zien. Zolang we af en toe eens even stil staan bij het feit dat er een dier gestorven is zodat wij een goei stuk vlees op ons bord hebben, denk ik wel dat het goed zit.
Met citaat antwoorden