Belang smoort N-VA in modderput
De oorlog tussen Vlaams Belang en N-VA escaleert. De grofste verwijten eerst.
HET is oorlog in het Vlaams-nationalistische kamp. Frank Vanhecke en Bart De Wever, de respectievelijke voorzitters van Vlaams Belang en N-VA, smijten de grofste verwijten naar elkaars hoofd. Aanleiding is de verschijning van een nieuw nummer van WelkomEcho .
WelkomEcho , een initiatief van Marie-Rose Morel, is speciaal bedoeld om Vlaams-nationalisten in het algemeen, maar N-VA'ers in het bijzonder, naar Vlaams Belang te lokken. De jongste editie is geschreven met vitriool. Van de N-VA schiet gewoon geen spaander over. ,,Het is de ergste vuilspuiterij tot op heden'', reageert Bart De Wever. ,,Maar eigenlijk moeten we het Belang danken voor dat blaadje. Het helpt enorm om iedere suggestie over samenwerking teniet te doen: hoe kan je samenwerken met een partij die je zo laag-bij-de-gronds aanpakt?''
Met die vraag weet Frank Vanhecke wel raad. ,,Samenwerking met de N-VA? Daar geloof ik niet meer in. Het is nu wel genoeg geweest. De onbetrouwbaarheid van De Wever en zijn partij is grenzeloos. WelkomEcho geeft enkel feiten. Als de N-VA kan bewijzen dat we een fout hebben gemaakt, wil ik ze nog gelijk geven. Maar N-VA staat stilaan synoniem voor woordbreuk.''
De Belanger schakelt in een hogere versnelling. ,,Wat die Bart De Wever allemaal uitkraamt. U moet weten dat we op zijn verzoek erg diepgaande gesprekken hebben gevoerd in verband met zijn overstap, eind 2003, naar Vlaams Belang. Toen heb ik zijn kritiek op ons nooit gehoord. Het Valentijnsakkoord (waarbij in 2004 het kartel CD&V/N-VA het licht zag, red.) maakte een einde aan de onderhandelingen. Kortom, die man heeft ons bedrogen. En u moet weten. Ik lieg nooit, tenminste in mijn openbaar leven. Bewijzen? Vraag het De Wever. Die zal niet ontkennen.''
,,Telkens als je denkt dat ze de bodem hebben bereikt van het fatsoen, nemen ze een schop om nog wat dieper te gaan. Ik heb geen zin om mee af te zakken in de modderput. Op zo'n aantijging geef ik gewoon geen commentaar,'' repliceert Bart De Wever.
Na de voor de N-VA teleurstellende verkiezingsuitslag kondigde het toenmalige Vlaams Blok aan dat het verscheidene N-VA'ers zou contacteren. Diverse N-VA'ers bevestigden nadien dat de Blok'ers bepaalde, erg lucratieve voorstellen hebben gedaan. Bij de N-VA ging geen enkel kopstuk op het aanbod in. Dat De Wever zelf Vanhecke zou hebben gecontacteerd, is erg onwaarschijnlijk. Van De Wever, een gepassioneerd Vlaams-nationalist en historicus, is de volgende boutade bekend: ,,De opgang van het Vlaams Blok is het slechtste wat de Vlaamse Beweging sedert de collaboratie is overkomen.''
www.destandaard.be