Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Jij noemt het 'het systeem MISbruiken', ik noem het 'het systeem GEbruiken'.
Om op je vraag te antwoorden waarom zij zouden mogen profiteren van het systeem zonder er zelf iets in gestoken te hebben: voor mij is het al verantwoording genoeg als blijkt dat ze in hun eigen land de mogelijkheid niet hebben om voor die ziekte behandeld te worden (zowel economisch als qua infrastructuur voor de behandeling en kennis over de ziekte). Als dat het geval is ben ik meer dan bereid om mijn bijdrage af te staan, dat is toch niet meer dan menselijk? Staat in onze grondwet ook niet iets in de trant van 'gij zult een medemens in nood helpen'?
|
Als je dat in de grondwet gaat terugvinden dan zou me dat zwaar verbazen aangezien die betrekking heeft tot de structuur van de Belgische federale staat en instellingen.
Schuldig verzuim, dat vind je in het strafwetboek.
Je zegt het systeem GEbruiken.. Inderdaad, de persoon maakt gebruik van een systeem. Net zoals een zwartrijder gebruik maakt van de trein zonder ervoor te betalen, en de ander de volle pot betaalt voor zijn rit. Beiden zijn inderdaad in de grond 'gebruikers' van het systeem.
De ene zet iets tegenover de dienst, zoals het moet. De ander niets, hij is een vrijbuiter, en krijgt wat hij wil zonder er iets aan te geven. ça ne marche pas comme ça dans la vie.. Dat is in de grond stelen, want je steelt een dienst zonder je iets aan te trekken van het loon van de machinist, de mensen in de seinhuizen, de electriciens, de controleur, etc.. 'Laat die maar gratis voor mij werken' is de redenering.
Citaat:
Dus maw: "werklozen, kansarmen, zieken: trekt uw plan! Salut en de kost!" ?
|
Ja, je hebt wel gelijk dat het té egoïstisch is en het zou de boel hier nog meer verzuren en onze welvaart belemmeren of zelfs terugdringen.
Doch, net zoals ze in Nederland hebben gedaan, moeten ze de SZ hier een beetje 'verrechtsen', strenger optreden tegen mensen die geen moeite doen (die enkel nemen en niet geven). Het systeem wordt op dit ogenblik door teveel mensen misbruikt.
Citaat:
Misschien moeten ze dan wat beredeneerder met het geld omspringen of nieuwe boekhouders in dienst nemen, maar dat is toch geen argument om heel het systeem af te schaffen? Dat is juist een duidelijk teken dat het systeem nodig is en dat er behoefte aan is.
|
Ik ben de eerste om toe te geven dat het fantastisch systeem is, het is echt heaven on earth om te kunnen terugvallen op het systeem waar je zelf aan hebt meegewerkt. Het was te radicaal om voor complete afschaffing te pleiten.
Maar, om terug te komen op de essentie van deze post, wordt het allemaal niet té rooskleurig voorgesteld in de spot? Als je de keerkant van de medaille bekijkt (torenhoge schulden en begrotingstekorten + misbruiken van het systeem) dan is er net géén reden om het systeem zo te bewieroken. Natuurlijk is het een systeem om trots op te zijn, het is vrdmme het beste ter wereld, maar ook het meest onstabiele de laatste jaren. Er zullen veel dingen moeten veranderen om het in stand te houden zoals het nu is: meer bijdragen, langer werken, meer accijnzen op goederen, etc.. Enkele boekhouders gaan niet genoeg zijn vrees ik.
Citaat:
Laat de overheid de accijnzen op tabaksproducten maar verhogen. Mij niet gelaten
Laat ze ook de RSZ-bijdragen van de hogere loonklasses maar verhogen. Het is schandalig hoeveel sommige mensen verdienen en hoe ze dat geld over de balk smijten, terwijl een groot deel van de bevolking het moet stellen met een minimumloon en moet trappelen om hun hoofd boven water te houden.
|
Inderdaad, meer lasten op kapitaal dan op arbeid, dat moet er inderdaad van komen. verontrustend om te zien hoe de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt.
Ik wil gewoon maar zeggen, laat je niet verblinden door die spot, de realiteit is veel harder dan 'happy happy joy joy the system works'. Neen, the system is bedreigd..