27th October 2004, 21:06
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 4
|
|
Citaat:
Originally posted by Sara
Spijbelen moet volgens mij in de kern aangepakt worden:
Waarom spijbelt iemand (meestal)?
-> Het is leuker dan op school zitten...
Hoe moet je zoiets dan aanpakken?
-> NIET door politie/gerecht ...
Wanneer men dergelijke maatregelen treft, pakt men het probleem niet aan in de kern ... akkoord, er worden leerlingen "betrapt" en "bestraft". En dan?
Zullen die leerlingen minder spijbelen?
Misschien.
Zullen ze het opeens geweldig vinden naar school te gaan?
Ik denk het niet.
Het schoolklimaat kan door dergelijke maatregelen enkel verslechteren, denk ik ...
-> WEL door het "op school zitten" aangenamer te maken ...
Hoe we dat moeten doen, is een vraag die wij ons, als toekomstige leerkrachten, allemaal zouden moeten stellen.
We krijgen op school een aantal mooie theorietjes aangereikt.(denk aan ervaringsgerichtheid, zorgverbreding, projectonderwijs, ...)
Zal dat voldoende zijn?
Hoe kunnen we jongeren die gedemotiveerd zijn, die op de schoolbanken enkel hun broek verslijten,
toch motiveren?
|
Volgens mij is het ook noodzakelijk om na te gaan waarom een leerlingen spijbelt. Waarom? Hoe dikwijls? , ...
Waarschijnlijk zit er een diepere betekenis achter die achterhaald zou moeten worden.
__________________
;-)
|