Enkele post bekijken
  #2  
Oud 30th June 2004, 01:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Re: Hoofd- en bijzaken...

Citaat:
Originally posted by Bart Staes

We gedragen ons dus zoals een kikker in een ketel water waaronder een laag pitje brandt. Het water wordt langzaamaan warmer, maar dat hebben amper in de gaten, het voelt zelfs lekkerder aan. Ooit komt het ogenblik dat de hitte ondraaglijk wordt, maar tegen dan zullen we de kracht niet meer hebben om uit de ketel te springen. (...)
De echte uitdaging is echter ,,groei, groei, groei''. (...)
Wat blijft ontbreken, is de politieke moed om de bevolking echt te zeggen waar het op staat.



De metafoor van de ketel die almaar warmer wordt, is wellicht niet onjuist, voor zover zij de remedie van 'groei, groei & groei' enkel voor de korte termijn als 'oplossing' aandraagt; op langere termijn is echter toch wel meer nodig, niet alleen in termen van polieke moed (wellicht langer werken voor evenveel of zelfs minder centen) maar ook lezersmoed... Met de woorden van professor J. Pelkmans (zie 'Europa/Cultureel-maatschappelijk/Doodschamen'): "'Ik pleit niet voor het Amerikaanse model van dumpen en wegwezen. Maar als we niet ingrijpen, worden de pensioenen wel onbetaalbaar. Ik snap ook wel dat een stratenmaker die zijn hele leven keien heeft gelegd op de muur van Geraardsbergen op zijn zestigste met pensioen wil. Wat ik niet begrijp, is dat een professor of een journalist op zijn vijfenvijftigste ophoudt met werken, terwijl hij weet dat zijn kinderen in 2015 of 2020 met de gebakken peren zullen blijven zitten. Dat is de ik-maatschappij: na ons de zondvloed!"

Dat een hoofdredacteur van De Standaard dit 'vergeet', is zeker ook een bewijs van het gebrek aan journalistieke moed om de vinger op de feitelijke wonde te leggen... De wonde zou er dan wel eens uit kunnen bestaan dat materiële groei losgekoppeld van elke vorm van ethisch bewustzijn noodzakelijkerwijs begint te etteren, precies datgene waar de (journalistieke) vinger op attent zou(!) kunnen maken...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden