Onderwerp: Milosevic overleden
Enkele post bekijken
Oud 13th March 2006, 10:38
SvenHuysmans's Avatar
SvenHuysmans SvenHuysmans is offline
Registered User

Brandstichter van Balkan sterft te vroeg

Door de vroegtijdige dood van Slobodan Milosevic kan geen vonnis geveld worden over zijn verantwoordelijkheid.

HET Joegoslavië-tribunaal in Den Haag wacht op de uitslag van de afgeronde autopsie en de toxicologische tests op het lijk van Slobodan Milosevic (64), die zaterdag stierf in zijn cel. Milosevic' advocaat, Zdenko Tomanovic, liet in Den Haag een kopie zien van een brief. Daarin schreef de ex-president vrijdag nog aan de Russische regering dat er in zijn bloed sporen van een ,,zwaar geneesmiddel'' waren gevonden. 'Ze zouden me graag vergiftigen. Ik ben zeer bezorgd', schreef Milosevic volgens de advocaat.

De NOS vernam van een adviseur van het tribunaal dat de jongste maanden uit onderzoeken bleek dat er verdachte stoffen in het bloed van Milosevic zaten. Nederlandse artsen wilden weten waarom geneesmiddelen die Milosevic kreeg, niet werkten. De stoffen die ze vonden, dienen voor de behandeling van lepra en tbc; ze hadden een neutraliserend effect op de medicijnen die Milosevic voor zijn hartproblemen kreeg.

De ex-dictator had weken geleden gevraagd in Moskou behandeld te mogen worden, maar Den Haag weigerde dat onlangs. Voor de familie en de aanhangers van Milosevic is het duidelijk: ,,Het tribunaal in Den Haag heeft mijn man vermoord'', zei zijn weduwe Mira Markovic.

Het tribunaal vindt dat het niets verweten kan worden. ,,Wij zorgen uitermate goed voor de beschuldigden, en Milosevic in het bijzonder'', aldus een woordvoerder. Maar de dood van Milosevic vormt een zware tegenslag voor Den Haag en laat tienduizenden slachtoffers van de Balkanoorlogen in de kou. ,,Ik betreur zijn dood'', zei hoofdaanklaagster Carla del Ponte. ,,Het ontzegt de slachtoffers de gerechtigheid die ze nodig hebben én verdienen.''

Milosevic stond al sinds 2002 terecht wegens genocide in Bosnië, misdaden tegen de menselijkheid én schendingen van het oorlogsrecht in Bosnië, Kroatië en Kosovo. Door zijn zwakke gezondheid liep het complexe proces grote vertraging op, maar de verwachting was dat het nog dit jaar afgerond zou worden.

Het is nog niet duidelijk waar Milosevic begraven zal worden. Tegen Mira Markovic en Milosevic' zoon lopen aanklachten wegens fraude in Servië; ze riskeren er gearresteerd te worden. Beiden wonen in Moskou en willen dat 'Slobo' daar begraven wordt.

De standaard online, 13/03/06
Met citaat antwoorden