Ik ben voor.
Mits een grondig onderzoek naar mensenrechtenschendingen in Turkije, moet dit land zeker en vast een kans krijgen!
"Europa moet puur christelijk blijven, en geen mengeling van culturen en godsdiensten waaronder de Islam de grootste bedreiging is, omdat het land nog heel actief is in het fundamentalisme"(dixit PieterJan)
-> Ik ben het eens met Marie en stelling 3 van de post van Barst:
3. Met Turkije kan de EU bewijzen dat de vrijheid van godsdienst echt is
"Afwijzing van Turkije is niet alleen een klap voor de Turken. De hele islamitische wereld zal er een bevestiging in zien dat westerse waarden onver enigbaar zijn met die van de islam. Afwijzing zal islamieten sterken in de gedachte dat het Westen hun vijand is. DE EU is geen geloofsgemeenschap, maar een gemeenschap van waarden en normen, waarin de vrijheid van godsdienst vanzelfsprekend moet zijn."
Qua vrouwenrechten en dergelijke, denk ik dat de moslimgemeenschap in Turkije vaak voorstaat op die in Europese landen ... In Turkije geldt alvast wél een verbod op het dragen van hoofddoeken in openbare plaatsen ...
Hoe de situatie daar juist is, weet ik absoluut niet, ik woon niet in Turkije, weet enkel wat "nieuwsbronnen" me vertellen ...
Daarom: mits een grondig onderzoek naar de "waarheid" over Turkije (Hoe zit het met de rechten van de vrouw, Wat is hun politieke situatie momenteel,
-> als iemand me dat even kan situeren?)
en een positief resultaat daarvan, ben ik absoluut voor ...
link naar pro of contra in Knack van 13/10:
http://www.knack.be/procontra/archi...date=13/10/2004Europa moet puur christelijk blijven, en geen mengeling van culturen en godsdiensten waaronder de Islam de grootste bedreiging is, omdat het land nog heel actief is in het fundamentalisme 3. Met Turkije kan de EU bewijzen dat de vrijheid van godsdienst echt is