Enkele post bekijken
  #2  
Oud 5th March 2006, 14:46
julietta julietta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 61
schijnhuwelijk

Ik vind het een goed idee om schijnhuwelijken strafbaar te maken. Een huwelijk dient immers niet om een nationaliteit te verkrijgen, maar wel “om de liefde te bezegelen” en “om elkaar eeuwig trouw te beloven” …Er worden zelfs kinderen verwekt met het doel een verblijfsvergunning te verkrijgen !
Het is ook bewezen dat migratie door huwelijk blijft toenemen. En wie huwt kan zijn familie laten overkomen: dus kunnen er nog meer schijnhuwelijken plaatsvinden…
Je kan als echtgenoot/echtgenote van een Belg zelfs al na 3,5 jaar verblijf de Belgische nationaliteit verkrijgen.

Het is goed dat er nu een wet gekomen is want de stad investeerde veel belastingsgeld in het onderzoek naar verdachte huwelijken, maar aangezien er alsmaar meer schijnhuwelijken plaatsvinden was het dweilen met de kraan open zolang de federale overheid geen maatregelen nam.

Ik twijfel er wel aan dat de voorgestelde boetes en/of celstraffen efficiënt en schrikwekkend genoeg gaan zijn. Immers de zware boetes die er plakken op snelheidsovertredingen hebben ook weinig effect en in België kan men al veel vroeger vrijkomen dan de oorspronkelijke celstraf…
Wat ik wel goed vind aan de wet is dat indien een huwelijk als schijnhuwelijk wordt vernietigd of als de strafrechter vaststelt dat er sprake is van een schijnhuwelijk, het verblijfsrecht dat uit dat huwelijk werd verkregen onherroepelijk teniet gaat.
Het is ook zo dat men niet gestraft wordt als men slachtoffer is van een schijnhuwelijk. Maar hoe gaat men dit kunnen controleren?
Met citaat antwoorden