S.U.V. of moordmachine...
Als je dacht dat het allemaal wel veiliger zou lopen in zo'n jeep-alike toestand...
Moordende vierwielaandrijving
Een groeiend aantal mensen koopt een terreinwagen. Belgische en Nederlandse onderzoekers luiden de alarmbel, want deze soort wagens doodt twee keer zoveel weggebruikers als grote personenwagens.
IN de Verenigde Staten heten ze suv's: Sport Utility Vehicles. De combinatie van personenauto en terreinwagen wordt ook in ons land steeds populairder en de verkoop van gewone terreinwagens en pick-ups zit eveneens in de lift. In 2003 werden in ons land ruim 28.000 terreinwagens, pick-ups en suvs verkocht. Dat zijn er twee keer zoveel als in 2001. Ongeveer 1 op de 18 nieuw gekochte personenwagens hoort nu thuis in de categorie jeeplike , volgens Febiac. Als die groei aanhoudt, is in 2007 een op de vier nieuw verkochte auto's een suv of jeep. Die wagens verlaten zelden of nooit het asfalt. Maar de kopers vallen voor de praktische voordelen (handig laden en lossen, makkelijk in- en uitstappen) en het stoere uiterlijk dat hen een gevoel van veiligheid geeft.
De groeiende vloot suvs maakt onze wegen er echter niet veiliger op, blijkt uit een steeds langer wordende lijst studies van vooral de National Highway Traffic Safety Administration, de Amerikaanse transportautoriteiten. In de VS is al bijna een op de twee nieuw gekochte wagens een suv, pick-up, terreinwagen of van (bestelwagen).
De resultaten van het Amerikaanse onderzoek zijn onthutsend. Bij ongevallen tussen een gewone personenauto en een suv of terreinwagen bevinden de dodelijke slachtoffers zich in 81 procent van de gevallen in de personenauto. Een voetganger die wordt aangereden door een suv heeft twee tot drie keer zo veel kans om aan zijn verwondingen te sterven als wanneer hij door een gewone personenauto van de weg zou zijn gemaaid. Daarom groeide bij de onderzoekers het idee om de 'agressiviteit' of het 'doodslagcijfer' van auto's te berekenen: het aantal doden dat een bepaald type wagen bij botsingen in een àndere auto maakt. Dat begrip is complementair met het 'sterftecijfer', het aantal slachtoffers dat in een bepaald autotype valt. Uit die berekeningen blijkt dat suvs over hetzelfde aantal afgelegde kilometers bijna twee keer zoveel andere weggebruikers doden als grote personenwagens. Om een idee te geven: een suv maakt 2,75 doden per miljard kilometer, een grote personenwagen 1,75 doden.
Toch hebben de inzittenden van een suv bijna twee keer meer kans om te verongelukken dan de inzittenden van een grote of middelgrote personenauto, zo blijkt uit de Amerikaanse ongevallenstatistieken van 1996 tot 2000. Dat komt omdat suvs drie keer zo vaak over de kop gaan als een personenauto, kleine suvs zelfs vier keer.
De resultaten zijn niet zo maar te vertalen naar Europa of naar ons land. De Amerikaanse verkeerssituatie is te verschillend. Bij ons is er overigens nauwelijks informatie te vinden. Europese ongevallenstatistieken maken geen onderscheid tussen auto's met vierwielaandrijving en andere, en ook de Belgische statistieken doen dat niet. Terreinwagens worden samen met bestelauto's en kleine vrachtwagens onderverdeeld in de categorie lichte vrachtwagens tot 3,5 ton. (...)
DS, 22-10-2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|