28th February 2006, 21:56
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind dat er inderdaad iets gedaan moet worden aan de huidige rijopleiding, maar dan vooral op vlak van de prijs. Als je moeder of vader geen tijd heeft om je te leren autorijden, dan betaal je al gauw 1000 euro vooraleer je je rijbewijs in handen hebt. Als je dit dan nog uit eigen zak moet betalen, dan zal je er vele werkuurtjes voor mogen kloppen.
Het voorstel van minister Landuyt is op sommige vlakken wel goed, bijvoorbeeld door het invoeren van maar twee mogelijke opleidingen i.p.v drie. Maar op andere vlakken ben ik er niet mee akkoord:
- Zo vind ik het minimum van 6 uur rijschoolbegeleiding wat weinig. Uit onderzoek van het Steunpunt Verkeersveiligheid is immers gebleken dat het aantal verkeersongevallen waar jongeren bij betrokken raken, daalt naarmate er meer rijervaring opgedaan wordt. Het opdoen van rijervaring moet daarom een centraal onderdeel zijn van een rijopleiding.
- Ik vind het ook niet juist dat men enkel voor mensen die nog geen jaar een rijbewijs hebben een nultolerantie voor verkeersovertredingen gaat invoeren en dat zij bij een overtreding van derde of vierde graad hun examen terug moeten afleggen. Wat dan met de andere “brokkenmakers” en snelheidsduivels? En met de oudjes?
Er moet dringend iets gedaan worden aan de oudjes achter het stuur. Zij vormen vaak een groot gevaar op de baan. Zo is er een week geleden nog een 79-jarige Nederlandse automobiliste tegengehouden die met ruim 180 km per uur over de A6 scheurde. Ze haalde ook rechts in en negeerde meerdere stoptekens van de politie.
In Aalst hebben ze een goed initiatief ondernomen, vind ik. Zij bieden de senioren de mogelijkheid deel te nemen aan een voortgezette rijopleiding voor 55-plussers. De opfrissing van de verkeersreglementering stelt hen in staat om zo lang mogelijk op een verantwoorde manier mobiel te blijven.
- De hervorming zal ook rampzalige gevolgen hebben voor de tewerkstelling in de sector van de autorijscholen. Er zullen heel wat mensen ontslagen worden.
|