21st October 2004, 14:53
|
 |
UDHR - art. 19
|
|
|
|
Citaat:
Originally posted by reninca
klein vraagje naar de 'harde' vlaams-nationalisten toe: jullie zeggen heel vaak dat de walen een andere cultuur hebben, maar daar heb ik eigenlijk nog helemaal niks van gemerkt! ik voel me even thuis in wallonie als in vlaanderen. welke verschillen zien jullie die ik niet lijk te zien?
|
1/ De taal, de meeste mensen weten niet hoe het leven in Wallonië is omdat ze simpelweg de taal niet begrijpen die ze daar spreken.
2/ Verschillende visies op zowat elk mogelijk vlak ... van tewerkstelling tot politiek. Terwijl Vlaanderen traditioneel rechts stemt, stemt Wallonië altijd links. Heel links... dat geeft al een mooie weerspiegeling weer van onze mentaliteit tegenover die van de Franstaligen.
Wat is er dan volgens jou nog zo bindend tussen Walen en Vlamingen? En zeg nu alsjeblief niet 'De Koning'...
Trouwens, nu we er toch over bezig zijn...
Citaat:
Geldstroom naar Wallonië op recordhoogte
De studie is destijds besteld door de toenmalige Vlaamse minister-president Patrick Dewael (VLD). Diens opvolger Bart Somers kreeg ze op 9 juli, een maand na de verkiezingen. Pas nu komen de resultaten naar boven omdat Bart De Wever (NV-A) de kwestie volgende week aankaart in het Vlaams Parlement.
De zogenaamde financiële transfers betekenen dat een gewest meer bijdraagt tot de belastingen en sociale zekerheid, dan dat het er profijt uit haalt. Sinds de jaren zestig bestaat er een voortdurende transfer van Vlaanderen naar Wallonië en sinds de jaren negentig ook naar Brussel.
De geldstromen vinden plaats in de federale overheidsbegroting (in 2003 1,52 miljard), de financiering van de gemeenschappen en gewesten (1,32 miljard) en de sociale zekerheid (3,74 miljard), alles samen goed voor 6,6 miljard. Dat is meer dan de KBC-studiedienst, die voor 2002 was uitgekomen op een bedrag van 5,4 miljard euro. Bovendien zal de geldstroom volgens de Vlaamse administratie blijven aanzwellen - in 2020 zelfs tot 8,78 miljard - tenzij in Brussel en Wallonië de tewerkstellingsgraad plots spectaculair zou toenemen.
In de cijfers zijn de overheidsschuld en interestlasten niet meegerekend. ,,Ik heb die berekening wel gemaakt en kom zo tot een extra transfer van 4,7 miljard, wat de totale geldstroom naar de Franstaligen op 11,3 miljard euro brengt'', zegt De Wever. ,,Dat is bijna 2.000 euro per Vlaming per jaar.''
(pdb, wwi)
Copyright 'De Standaard'
|
Ik weet niet hoe u er over denkt... maar zo'n onrecht kan niet blijven duren en er zal dus dringend, desnoods met harde middelen, iets aan gedaan moeten worden.
|