Enkele post bekijken
Oud 19th February 2006, 17:57
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Artikels over opwarming Aarde

Toen ik (weer) op een artikel stuitte dat gevolgen van de opwarming van de Aarde behandelde dacht ik het dat misschien interessant was om hier een topic te openen, waar we die artikels kunnen verzamelen. Als er ooit iemand les moet geven over het broeikaseffect (bij aardrijkskunde, biologie of PAV of misschien zelfs TO) kan dat wel handig zijn denk ik.

Citaat:
Aantal aangespoelde bruinvissen in 2005 verdubbeld
Het aantal aangespoelde bruinvissen aan de Belgische kust is in 2005 verdubbeld. Dat heeft Jan Haelters van het Koninklijk Instituut voor Natuurwetenschappen zaterdag bekendgemaakt tijdens de jaarvergadering van de Strandwerkgroep. Die organisatie van natuurliefhebbers vierde er haar 25-jarig bestaan.

Toename
Het aantal bruinvissen dat aan de Kust aanspoelt, zit de jongste jaren in stijgende lijn. "In 2003 waren het er 37, in 2004 was er een toename naar 41 en vorig jaar verdubbelde het aantal naar meer dan 80", zegt Jan Haelters. "Er zijn verschillende oorzaken. Er verblijven sinds kort meer bruinvissen in het Zuidelijk deel van de Noordzee. Dat komt vermoedelijk door de opwarming van de aarde. De dieren zijn opgeschoven door de effecten van de opwarming op hun voedselvoorziening. Daarnaast zijn er de problemen door de visserij.

De dieren raken verstrikt in de visnetten en ze moeten de concurrentie aangaan met de intensieve visserij."

Uitzonderlijk is het niet dat bruinvissen voorkomen in het zuidelijke deel van de Noordzee. "In het eerste deel van de twintigste eeuw kwamen ze hier courant voor", zegt Haelters.

Langzaam proces
Haelters verwacht niet dat er snel een kentering komt in de evolutie. "Het zou vreemd zijn dat ze hier plots opnieuw verdwijnen. De beschermingsmaatregelen die noodzakelijk zijn, passen in een langzaam proces. Een eerste stap is de identificatie van het probleem. Daarna moet het probleem worden erkend door alle betrokkenen. Tot slot kunnen maatregelen worden uitgewerkt en uitgevaardigd. Een aantal maatregelen die zijn voorgesteld, zijn moeilijk toepasbaar in de zuidelijke Noordzee."

De nood aan bijkomende maatregelen, is er volgens Haelters zeker. "Ik denk maar aan de recreatieve visserij. De bruinvissen raken verstrikt in hun warrelnetten. De vissers vinden dat ook niet aangenaam en zijn eigenlijk een bondgenoot. We zullen samen moeten sleutelen aan een oplossing.".

Bron: www.hln.be 18/02/06
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden