Onderwerp: Kimble?
Enkele post bekijken
  #4  
Oud 20th October 2004, 21:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Kimble-site onder druk...

Casaer wil straatracer van Internet


BRUSSEL - De Telefacts-uitzending over de straatrace van de Duitse miljardair David Kimble lokt verontwaardigde reacties uit. Kamerlid Dylan Casaer (SP.A) vraagt minister van Justitie Onkelinx (PS) te onderzoeken of de website van Kimble van het Internet kan worden geweerd. Heel wat jongeren reageren er lovend op de 'prestaties' van de Duitser.


- Wat stoorde u aan de uitzending van Telefacts?
In de uitzending was te zien hoe Kimble met zijn auto tegen bijna 270 km per uur over de Belgische wegen raasde. Hij maakte hierbij 733 verkeersovertredingen in korte tijd. Het is duidelijk dat hij alle mogelijke verkeersregels negeerde en geen enkel respect voor de andere weggebruikers toonde. Die werden door zijn race herhaaldelijk en met opzet in gevaar gebracht. Kimble gebruikt zijn wagen als een wapen om 'fuck you' te zeggen tegen de mensen. Ik vind het programma verdacht veel lijken op een verheerlijking van een verkeersterrorist. Veel jongeren voelen zich hierdoor aangesproken, zoals blijkt uit de bewonderende reacties die Kimble krijgt op zijn website.

- Wil u dit soort programma's verbieden?
Ik heb geen bezwaar tegen het programma zoals het uitgezonden werd op VTM. Wat ik wel tot elke prijs wil vermijden is dat dit soort dingen in een vervolgreeks op tv komen. 'Het leven zoals het is: straatraces' of zoiets. Waar volgens mij het echte probleem zit, is in het circuleren van dit soort filmpjes op het Internet.

- Wat wilt u daar concreet tegen beginnen?
Ik ben van plan aan Minister van Justitie Laurette Onkelinx te vragen te onderzoeken of websites die straatraces verheerlijken en mensen tot straatraces aanzetten van het web kunnen worden geweerd.

- Hoe ziet u dat praktisch gebeuren?
Als de grote providers in ons land, met name Skynet en Telenet de toegang tot deze sites afsluiten, zijn we al een eind op de goede weg.

- Is dat ooit eerder gebeurd?
De mogelijkheid bestaat, maar ze wordt zelden toegepast. Vorig jaar is er een onderzoek geweest naar de website van de Tuf Tuf-Club, waarop te zien was hoe je een flitspaal kan vernietigen. De leden van de club hebben toen zelf het initiatief genomen om deze website te verwijderen. Misschien is iets dergelijks hier ook mogelijk.''


20/10/2004 (nc)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden