Lierse ontslaat twee spelers en hulptrainer
BRUSSEL - Voetbalclub SK Lierse heeft haar spelers Cliff Mardulier en Laurent Fassotte en hulptrainer Patrick Deman op staande voet ontslagen. Dat maakte voorzitter Leo Theyskens bekend op een persconferentie. De club zegt over voldoende zwaarwichtige feiten te beschikken om de drie op straat te zetten. Ze heeft die informatie gekregen van het Brusselse gerecht.
Cliff Mardulier, Laurent Fassotte en hulptrainer Patrick Deman werden gisteren opgepakt voor ondervraging in het onderzoek naar de gokfraude in het Belgisch voetbal.
Voetbalclub SK Lierse had de twee spelers en hulptrainer eerder vandaag al op non-actief gezet. De raad van bestuur van Lierse besliste vanavond dan met eenparigheid van stemmen om de drie te ontslaan. Ze deed dat op basis van informatie en ,,zekerheden''. Volgens Theyskens baseerde de club zich vooral op gegevens die ze vanmiddag, via haar raadsman, had gekregen van het Brusselse gerecht.
De voorzitter is ervan overtuigd dat Mardulier, Fassotte en Deman ,,kleine pionnen'' zijn. ,,Spelers, jongens die makkelijk te manipuleren en misbruiken waren. Ik ben zeker dat de grote strategen, de echte schuldigen, zeer snel geïdentificeerd en gestraft zullen worden, in het belang van het Belgisch voetbal'', aldus Theyskens.
De club benadrukte voorts dat ze verder zal meewerken aan het gerechtelijk onderzoek. Theyskens riep de media intussen op om de spelers van Lierse nu minstens tot na de volgende competitiewedstrijd met rust te laten. ,,Ze hebben nu mentale rust nodig'', besluit de voorzitter. Hij wilde ook nog uitvoerig de supporters, sponsors en vooral het stadsbestuur bedanken die ,,ons steeds gesteund en geloofd hebben, ook tijdens grote juridische stormen''.
,,Deman heeft niet bekend"
Kris Luyckx, de advocaat van Patrick Deman, die woensdag werd verhoord in verband met de mogelijke gokfraude, spreekt het bericht tegen als zou hij bevestigd hebben dat zijn cliënt bekentenissen heeft afgelegd. VRT-radio had vanmiddag gemeld dat de advocaat dat bevestigde.
,,Ik heb nooit, tegen wie dan ook, gezegd dat mijn cliënt bekentenissen heeft afgelegd", verklaarde Luyckx. ,,Mijn cliënt is overigens niet in verdenking gesteld, dus valt er niets te bekennen. Het bericht (over de bekentenissen) verwondert mij bovendien enorm gezien het parket mijn cliënt heeft gevraagd om geen verklaringen aan de pers af te leggen. Zowel mijn cliënt als ikzelf houden ons daar aan."
Parket geeft geen commentaar
Het parket van Brussel zegt dat onderzoeksrechter Verstreken bij haar standpunt blijft en voorlopig, in het belang van het onderzoek, geen commentaar wenst te geven omtrent het onderzoek naar mogelijke gokfraude in het Belgische voetbal.
,,De verhoren worden voortgezet", zegt parketwoordvoerder Jos Colpin. Het Brusselse gerecht wil ook geen commentaar geven op de uitlating van SK Lierse- voorzitter Leo Theyskens over de mogelijke betrokkenen in deze zaak. Over de aanwezigheid van Olivier Suray donderdag in het bijgebouw van het Brusselse justitiepaleis verduidelijkt de parketwoordvoerder dat de ex-voetballer geen verklaringen heeft afgelegd.
,,Gaston Peeters is de luitenant van Ye"
Volgens Leo Theyskens is de in november 2005 ontslagen manager Gaston Peeters de spilfiguur in het omkoopschandaal dat zijn club treft. ,,Het is duidelijk dat er nog andere partijen betrokken zijn binnen de club", vertelde Theyskens. Hij verwees daarbij zonder omwegen naar de sportieve staf. ,,Het is duidelijk dat zij zonder medeweten van het bestuur de Chinees Zheyun Ye binnen de club hebben gebracht."
Theyskens noemde zonder dralen de namen van oud-trainer Paul Put en de assistenten Eric Van Meir en Patrick Deman. De in november ontslagen manager Gaston Peeters is volgens Theyskens de spilfiguur in deze zaak. ,,Die man is de bodyguard of de luitenant van de Chinees, zoveel is duidelijk", aldus Theyskens, die zich zelf niet geviseerd voelt.
Voorlopig niemand in beschuldiging gesteld
Cliff Mardulier en Laurent Fassotte en hulptrainer Patrick Deman werden gisteren opgepakt voor ondervraging in het onderzoek naar de gokfraude in het Belgisch voetbal. Volgens verschillende kranten bekenden de twee spelers dat ze effectief geld hebben ontvangen van de Chinees Zheyun Ye om wedstrijden te vervalsen. Hulptrainer Deman zou ervan op de hoogte zijn geweest.
Ook doelman Yves Van der Straeten zou gisteren ondervraagd zijn. Alle betrokkenen zijn ondertussen op vrije voeten. Er is voorlopig niemand in beschuldiging gesteld.
STVV-voorzitter Duchâtelet: ,,Fraude kan niet tot Lierse beperkt blijven
,,Ik kan mij niet inbeelden dat het bij Lierse zou blijven. Het is duidelijk dat er abnormale dingen gebeurd zijn met weddenschappen op nog meer wedstrijden. Ik beschuldig niemand, maar ik vraag dat alles grondig zou worden onderzocht'', zegt Duchâtelet in een reactie.
De clubvoorzitter verwijst onder meer naar zijn eigen klacht, toen hij vaststelde dat er iets vreemds aan de hand was met de weddenschappen op de match Cercle Brugge-STVV in november vorig jaar. In december zijn dan alle spelers van STVV door het gerecht ondervraagd. De club heeft actief aan die ondervragingen meegewerkt. Voor zover Duchâtelet weet is naar aanleiding van die verhoren echter niemand in verdenking gesteld. kld
|