Enkele post bekijken
  #1  
Oud 23rd May 2024, 03:21
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,816
Exclamation Elektrische auto’s drie keer gevaarlijker

Zijn elektrische auto’s een stille bedreiging? “Drie keer gevaarlijker voor voetgangers”


In steden is het risico om een voetganger aan te rijden drie keer hoger als je met een elektrische auto rijdt, blijkt uit een Britse studie. Die zijn stiller, waardoor ze later opgemerkt worden.



Als voetganger ziet u misschien het liefst helemaal geen auto’s in de binnenstad, maar als u dan toch moet kiezen: liever elektrische of exemplaren met een klassieke verbrandingsmotor?

De elektrische wagen stoot minder uit en is stiller, maar ook gevaarlijker, blijkt uit een studie die vandaag in het vakblad Journal of Epidemiology & Community Health verschijnt. Drie Britse onderzoekers gingen na hoe vaak elektrische en hybride wagens betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers. Tussen 2013 en 2017 gebeurde dat 1.652 keer. Dat is een pak minder dan de 71.666 ongevallen waarbij diesel- en benzinewagens betrokken waren, maar daarvan rijden er in Groot-Brittannië ook veel meer rond. Het risico op een ongeval met voetgangers blijkt per afgelegde kilometer dubbel zo hoog te liggen voor elektrische wagens. In steden zijn elektrische auto’s zelfs drie keer zo gevaarlijk. Eerder onderzoek in de VS en Noorwegen toonde al aan dat e-auto’s vaker betrokken zijn bij ongevallen met zwakke weggebruikers.

Elektrische auto’s zijn stiller, maar precies daarom ook gevaarlijker omdat voetgangers en fietsers ze niet of te laat horen aankomen. Dat is extra gevaarlijk in steden omdat daar meer achtergrondgeluid is.

Dat klopt, zegt Johan De Mol, mobiliteitsexpert aan de UGent. Hij schuift ook nog een andere verklaring naar voren: elektrische wagens kunnen sneller optrekken.

Een beperking van de studie is dat de jongste cijfers dateren van 2017. In Europa moeten elektrische auto’s sinds 2021 een geluid maken als ze minder dan 20 kilometer per uur maken. “Maar voertuigen echt veel bijkomend geluid laten maken, heeft men nooit willen doen”, zegt De Mol. “Men vond het nadelige effect daarvan te groot in verhouding tot het probleem.”


Niet stoppen met wandelen

De nieuwste elektrische wagens beschikken wel over steeds meer veiligheidssystemen. “Door de automatische remsystemen zou het aantal aanrijdingen moeten dalen”, zegt De Mol. Maar die nieuwe snufjes worden ook ingebouwd in auto’s met verbrandingsmotoren.

De onderzoekers waarschuwen tegen verkeerde conclusie van de studie: “Onze resultaten mogen wandelen en fietsen in de stad niet ontmoedigen”, schrijven ze. Ze pleiten ook niet tegen de transitie naar elektrische wagens, maar stippen wel aan dat overheden de nieuwe risico’s die daardoor ontstaan moeten aanpakken. “Een beter verkeersbeleid is misschien wel het voorzien in een veiliger, betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer”, besluiten ze.


DS, 22-05-2024 (Dries De Smet)
Met citaat antwoorden