Jongeren rijden zichzelf in de wielen met private lease
Jongeren rijden zichzelf in de wielen met private lease: ‘Starters in problemen door schuldenlast’
Jongeren rijden zich met private lease contracten steeds vaker in de wielen. Met de forse kosten voor het huren van een spiksplinternieuwe auto verkleinen ze hun kans op een eigen huis. Daarvoor waarschuwt Van Bruggen Adviesgroep.
De financieel adviseur ziet het aantal mensen dat zelf een auto leaset toenemen van 214.000 in 2020 naar 248.000 in het eerste kwartaal van dit jaar, maar luidt de noodklok over de onvoorziene gevolgen. Door de bijbehorende BKR-registratie daalt de hoogte van het maximale hypotheekbedrag namelijk aanzienlijk.
Vooral voor Generatie Z, waarvan maar liefst driekwart een leasecontract in de toekomst wel ziet zitten, kan het bij de toch al moeizame zoektocht naar een eigen huis funest blijken. ,,Wij zien in toenemende mate starters in de problemen komen, omdat door hun schuldenlast hun leencapaciteit fors minder is dan ze verwachten’’, aldus directeur Jan Thale Haandrikman van Van Bruggen Adviesgroep.
Het lijkt zo mooi, een nieuwe auto rijden zonder in één keer tienduizenden euro’s over te maken. Vroeger enkel voorbehouden aan werknemers voor wie de baas een leasewagen in petto had, maar nu voor iedereen toegankelijk. Zelfs de ANWB prijst het aan. ‘In veel gevallen ben je met private lease in vergelijking tot kopen zelfs goedkoper uit’, zo promoot de bond.
Cijfers van de Vereniging van Nederlands Autoleasemaatschappijen (VNA) bevestigen de groeiende aantrekkingskracht. In 2018 waren er nog slechts 150.000 private-leasecontracten, twee jaar later stond de teller al op 214.000. Vorig jaar sprak de VNA nog van een ‘gematigde groei’, maar na het eerste kwartaal ziet het weer een opleving. Met inmiddels 248.000 auto’s in de private lease.
Verleidelijk
,,Het is natuurlijk ontzettend verleidelijk om zonder dat je het geld hebt nieuwe producten te kunnen gebruiken’’, zegt Haandrikman, die begrijpt dat met name jongeren hier wel oren naar hebben. ,,Generatie Z is opgegroeid in een tijd van economische onzekerheid en studieschulden. Gevoelsmatig lijken ze hiermee controle te hebben over hun financiën, terwijl op de lange termijn het tegendeel waar blijkt te zijn.’’
Van Bruggen wijst op de ‘aanzienlijke BKR-registratie’ die zo’n leasecontract met zich meebrengt. ,,Daarop lijkt de jongere generatie onvoldoende voorbereid te zijn’’, aldus Haandrikman. De financieel adviseur laat met een snelle rekensom zien dat het bij een stel met een gezamenlijk jaarinkomen van 80.000 euro al forse gevolgen kan hebben voor de maximale hypotheek. Bij een 5-jarig leasecontract van 413 euro per maand, kan de maximaal verkrijgbare hypotheek al 88.000 euro lager uitvallen. ,,We helpen heel veel starters en zien in toenemende mate een aantal problemen ontstaan’’, zegt Haandrikman. ,,Mensen rekenen zich rijk, zonder zich te realiseren wat de gevolgen van bepaalde keuzes zijn. En bij de pechgeneratie tikt de studieschuld ook nog eens aan.’’
In tegenstelling tot de flexibel te gebruiken deelfietsen, deelscooters en deelauto’s zit je bij het leasen van een eigen auto vaak vast aan een meerjarig contract. ,,Die telt als totale schuld mee’’, aldus Haandrikman. ,,En willen mensen binnen de termijn van vijf jaar het leasecontract ontbinden om een hogere hypotheek af te kunnen sluiten, dan staat daar een hoge afkoopboete tegenover.’’
De financieel adviseur ziet het ‘leasen’ ondertussen meer terrein winnen. Niet alleen voor mobiliteit, maar ook bij witgoed en elektronica. ,,Daarom pleiten we voor meer bewustwording over de consequenties van leasecontracten’’, aldus Haandrikman. ,,Hou hier echt rekening mee en probeer een spaarbuffer op te bouwen.’’
Blog Algemeen Dagblad, 21-05-2024 (Dennis Naaktgeboren)
|