Enkele post bekijken
Oud 19th October 2004, 22:46
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Re: Vlaanderen onafhankelijk?

Dit is dan weer zo'n poll die er eigenlijk geen is. Een volledig legitieme vraag stellen in het topic en dan in de body een uiteenzetting doen van de nadelen van een onafhankelijk Vlaanderen. U maakt het al bijna onmogelijk om een eerlijk debat te voeren, en ik die dacht dat dit net de bedoeling was van dit forum...

Als u werkelijk geïnteresseerd was naar de meningen van de verschillende posters op dit forum, dan had u op z'n minst enkele voordelen gegeven van een onafhankelijke Vlaamse staat.

Maar goed, dan neem ik het initiatief wel.

1/ Vlaanderen heeft op economisch, sociaal, ethisch en cultureel vlak niks meer gemeen met Wallonië. We staan mijlenver uit elkaar. Is het dan niet logisch om elk z'n eigen weg te laten gaan? Waarom moeten wij bestuurd worden door mensen die helemaal niet het beste voor hebben met ons? Wat we zelf doen, doen we beter en waarom kunnen we dat dan niet best concreet maken door ervoor te zorgen dat we zelf beslissingen te nemen die ons zullen beinvloeden?

2/ Welk nut heeft de Belgische staatsstructuur nog in de geglobaliseerde wereld? Is het niet zo dat we op sommige punten, zoals onderwijs, beter een regionaal (en dus Vlaams) beleid voeren? En op andere punten, zoals defensie, een Europees beleid? Waarom moet er nog een Belgisch niveau bestaan dat niet alleen nutteloos is, maar zelfs de vlotte gang van zaken ernstig stoort?

3/ Is het niet logisch dat iedereen in het land z'n mede landgenoten begrijpt in de letterlijke zin van het woord? Is dat niet de eerste vereiste om elkaar te begrijpen? Mekaars taal spreken? Is het niet vreemd dat wij bestuurd worden door mensen die onze taal niet spreken, de meestgesproken taal in dit land.

Dus als u het wil hebben over het letterlijk territoriale verlies, dan hebt u misschien een punt. Alhoewel ik me wel vragen stel bij die cijfers, een bron zou handig zijn? Maar ik bekijk het een pak minder oppervlakkig dan u.

Misschien moeten de voters eens een antwoord geven op deze vraag... Vindt u niet logisch dat de beslissingen die invloed hebben op uw leven, gemaakt worden door mensen die door u gekozen worden, en meer zelfs... door mensen die dezelfde culturele en ethische waarden hebben als uzelf? Of hebt u liever dat u geregeerd wordt door vreemden?
Met citaat antwoorden