Volvo biedt werknemers wereldwijd halfjaar ouderschapsverlof
Volvo biedt werknemers wereldwijd halfjaar ouderschapsverlof
Werknemers van Volvo Cars die na 31 maart een kind krijgen of adopteren, mogen een halfjaar op ouderschapsverlof. Ook de mannen. Het zal zelfs worden aangemoedigd.
In de negen autofabrieken van Volvo Cars wereldwijd, en in tal van commerciële afdelingen van het bedrijf, werken zowat 40.000 arbeiders, bedienden en salesmedewerkers. Zeven op de tien zijn mannen. Allemaal, zowel de vrouwen als de mannen, krijgen ze vanaf 1 april het recht op een halfjaar ouderschapsverlof bij de geboorte van een kind, of bij de aankomst van een adoptie- of pleegkind.
De regeling treedt niet in de plaats van wat overheden al bieden, maar vult ze aan. Ze zal ook worden aangemoedigd, zegt de Zweedse Hanna Fager, hoofd van Corporate Functions. ‘Als een werknemer straks pakweg 12 weken geboorteverlof komt vragen, zullen we vragen: waarom geen 24? Dat wordt bij ons de nieuwe norm.’
Meer betrokken
Voor ons land betekent dit dat vrouwen die bij Volvo Cars Belgium in dienst zijn, elf weken extra krijgen. Voor mannen is de regeling een veel grotere stap vooruit: ze verlengt het geboorteverlof voor vaders de facto van drie naar 26 weken. In die bijkomende weken wordt het loon voor 80 procent doorbetaald door Volvo Cars. Dat ook adoptie- en pleegouders bij Volvo Belgium dezelfde regeling genieten, is ongezien – in ons land genieten die nu maximaal zeven weken verlof, of het dubbele als het kind een beperking heeft.
Het initiatief gaat uit van het Family Bond-programma van Volvo Cars, dat een bedrijfsbeleid promoot waarbij familiewaarden en gendergelijkheid vooropstaan. Er is niet vooraf berekend hoeveel kinderen er geboren zullen worden en wat dit aan het bedrijf zal kosten. ‘Misschien komt er na de covid-crisis een kleine babyboom aan, wie weet. Maar we maken geen prognose. Je kunt deze maatregel moeilijk in kosten of waarde uitdrukken’, zegt Fager.
Volvo gelooft dat innovatie in het personeelsbeleid de prestaties zal verhogen en zo ook het resultaat van het bedrijf. ‘Dat is althans wat we horen van onze salesmedewerkers, die sinds 2019 al een halfjaar ouderschapsverlof mogen opnemen. Ze zijn blij met de betere balans tussen werk en gezin, en voelen zich bij hun terugkeer meer betrokken.’
Voor de werknemers van de twee autofabrieken in Zweden maakt de beslissing niet zoveel uit. De nieuwe regeling is geënt op de wetgeving van dat land. ‘Bij ons in België is het voor de vele jonge mannen die aan de band staan in de Volvo-fabriek in Gent toch een grote stap vooruit’, schat communicatiemanager Barbara Blomme.
Voor de werknemers in de VS, waar Volvo een fabriek heeft, en in China – vier fabrieken – zal het verschil met de nationale wetgeving enorm zijn. Welke reacties verwacht Volvo daar? En is dit overlegd met de Chinese eigenaar, Li Shufu, die Volvo Cars heeft overgenomen? Fager: ‘Nee, want wij voeren ons eigen beleid. Wij vinden het erg belangrijk dat onze medewerkers een goede work-life- balans vinden, en kwali-tijd met hun gezin kunnen doorbrengen wanneer dit er meest toe doet – bij de geboorte of aankomst van een nieuw gezinslid.’
Cultuuromslag
‘Uiteraard is het voor sommige landen, misschien ook voor het uwe, een cultuuromslag. Maar dit is onderdeel van de Zweedse cultuur waartoe wij behoren, en wij gaan ervan uit dat iedereen die voor ons werkt, waar ook ter wereld, dit beleid zal omarmen.’
Ook in Zweden nemen de vaders nog altijd minder dagen geboorteverlof op dan de moeders. ‘Jaar na jaar wordt het verschil kleiner, en dat is goed’, zegt Fager. ‘Want het leidt tot meer gelijkheid in de gezinnen en meer salarisgelijkheid op de werkvloer.’
Het ouderschapsverlof moet drie maanden op voorhand worden aangevraagd en kan flexibel worden ingevuld, zolang het binnen de drie jaar wordt opgenomen. Er kan een vervanger worden aangeworven, er kan ook worden geschoven op de werkvloer. Fagen: ‘Het systeem biedt collega’s kansen om te roteren in andere functies, en dat wordt als positief ervaren.’
DS, 30-03-2021 (Veerle Beel)
|