Verkeersboetes zijn het duurst in Zwitserland
Verkeersboetes zijn het duurst in Zwitserland
De boetes in Zwitserland kunnen hoog oplopen. De agenten zijn er streng. Dat ondervond een Kempenaar die er op reis was. Hij werd er onverwacht aan de kant gezet. ‘Omdat ik te kort achter een agent had gereden. Mijn boete: 1.200 euro.’
Nog twee weken en dan begint de zomervakantie. Veel Belgen trekken dan naar overal in Europa en doen dat met de auto. Maar ze weten weinig over de verkeersboetes in het buitenland. Dat kan pijn doen aan de portemonnee, zo blijkt uit het verhaal van een Kempenaar met een buitenverblijf in Zwitserland. ‘Ik reed op de autosnelweg en nam op een bepaald ogenblik een afrit. Een politiewagen voor me deed hetzelfde. Omdat de snelheid er beperkt was tot 80 km/uur, zette ik mijn snelheidsbegrenzer op en volgde de politiewagen voor me. Plots begon die te vertragen, waardoor ik hem wat naderde. Even verderop lichtte een scherm op aan de achterruit van de politiewagen. Ik moest aan de kant. Een agent stapte uit, en vertelde me dat ik een kilometer lang minder dan zeven meter achter hun wagen had gereden.’ ‘Ik ben zelf een agent geweest. Ik vroeg hem nog hoe hij dat had gemeten. Met zijn ogen, zei hij. Waarop ik repliceerde dat hij dan Robocop was. Daar kon hij niet mee lachen, en hij gaf me een boete van 1.200 euro. Die boete moest ik direct betalen, of er zou nog meer bijkomen. Dus zijn we naar een bankautomaat gereden om dat geld af te halen. Veel geld, voor een ex-agent met een klein pensioen.’
U rijdt door Zwitserland
Boetes omgerekend in euro
26 km/u te snel in bebouwde kom
360
26 km/u te snel op snelweg
360
Gsm achter het stuur
100
Door rood licht rijden
225
Foutparkeren
40
Rijden zonder gordel
60
Overtreden inhaalverbod
225
Geen voorrang bij zebrapad
126
Onnodig voorverwarmen auto
54
Rijden zonder vignet
180
Loongerelateerd Zwitserland is bijzonder intolerant tegenover verkeersovertredingen. Het land hanteert hoge boetes, die bij zware overtredingen loongerelateerd zijn. Hoe rijker je bent, hoe meer je moet betalen. Maar omdat het inkomen er sowieso veel hoger ligt dan bij ons, zijn alle boetes er voor de gemiddelde Belg buitengewoon hoog. ‘Te weinig afstand houden, is een zware verkeersovertreding’, zegt Touring Club Suisse. ‘De rechter oordeelt over het misdrijf, rekening houdend met de omstandigheden. Door de gerechtskosten kan de boete snel tot meer dan duizend Zwitserse frank oplopen. Ook voor Zwitsers is dat veel geld.’
Een misdrijf als 'te weinig afstand houden' moet wel gefilmd worden. Hoe sneller je rijdt, hoe groter de afstand tussen de wagens moet zijn. En hoe korter de afstand tussen twee wagens, hoe hoger de boete. De beboete Kempenaar diende klacht in bij het Zwitserse gerecht. Dat hield rekening met het gebrek aan bewijs en schold de helft van de boete kwijt.
U rijdt door Nederland
Stevige boetes voor alle overtredingen
256
223
Gsm achter het stuur
240
Door rood licht rijden
240
Foutparkeren
95
Rijden zonder gordel
140
Parkeren handicaptenparking
380
U rijdt door Duitsland
Enkel inhaalverbod en overschrijden volle witte streep zwaar beboet
100
80
Gsm achter het stuur
100
Door rood licht rijden
90
Foutparkeren
15
Rijden zonder gordel
60
Overtreding inhaalverbod
250
Overschrijden volle witte streep
250
Gebruik anti-radar
75
35
U rijdt door Italië
U rijdt beter niet over de pechstrook om uw vakantie te vergallen
169
169
Gsm achter het stuur
160
Door rood licht rijden
163
Foutparkeren
41
Rijden zonder gordel
80
Overtreding inhaalverbod
85
77
Geen veiligheidshesje
41
84
Rijden over pechstrook
422
U rijdt door Frankrijk
Vaste (milde) boetes voor de meeste overtredingen
135
Door rood licht rijden
135
Foutparkeren
35
Rijden zonder gordel
135
Overtreding inhaalverbod
135
135
Gebruik anti-radar
tot 1.500 euro
Geen veiligheidshesje
135
Geen gevarendriehoek
135
U rijdt door Oostenrijk
Heel lage tarieven behalve voor het gebruik van een anti-radar
50
50
Gsm achter het stuur
50
Door rood licht rijden
70
Foutparkeren
20
Rijden zonder gordel
35
Gebruik anti-radar
tot 6.000 euro
Geen veiligheidshesje
14
Geen vignet
120
U rijdt door Spanje
Hoge vaste boetes
100
100
Gsm achter het stuur
200
Door rood licht rijden
200
Foutparkeren
40
Rijden zonder gordel
200
Overtreding inhaalverbod
200
200
Bedienen navigatie bij het rijden
200
Geen veiligheidshesje
200
U rijdt door Luxemburg
Hou u vooral aan de snelheidsbeperkingen
145
145
Gsm achter het stuur
74
Door rood licht rijden
49
Foutparkeren
24
Rijden zonder gordel
49
Overtreding inhaalverbod
49
Tips voor trips
Agenten kunnen in het buitenland overgaan tot een onmiddellijke inning. Je hebt wel altijd het recht beroep aan te tekenen tegen de boete, door schriftelijk je eigen beschrijving van de feiten te geven. Als je een factuur thuis ontvangt en je betaalt, dan geef je aan akkoord te zijn met de boete en wordt de zaak gesloten. Als je niet betaalt en de autoriteit bepaalt dat je schuldig bent, dan loop je het risico op een hogere boete. In al onze buurlanden worden bij een overtreding ook strafpunten aangerekend. De buitenlandse administratie houdt die stand bij. Bij achttien strafpunten wordt in Duitsland bijvoorbeeld het rijbewijs van de Duitse autobestuurder ingetrokken. Een niet-Duitse autobestuurder mag dan niet in Duitsland rijden. Het is aangeraden om de verkeersregels van toepassing in de Europese lidstaten waar je naartoe trekt, even door te nemen. De Europese Commissie maakte daarover een interactieve kaart en een app die je kan downloaden.
Blog DS, 17-06-2019 (Gunther Willekens, Lies Vanbets, Tom Sonck)
|