Enkele post bekijken
Oud 6th September 2018, 15:53
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator

Thumbs down 'Niet mijn Vlaanderen en niet mijn waarden'

Francken: 'Dit is niet mijn Vlaanderen en dit zijn niet mijn waarden'

Vlaamse politici reageren ontzet op de Pano-reportage waarin de Vlaams-nationalistische jongerenbeweging Schild & Vrienden in opspraak komt.

N-VA is diep geschokt door de reportage op Eén. 'Als deze praktijken plaatsvinden bij Schild & Vrienden -en wij hebben geen indicatie om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn - dan is dat walgelijk en al te gortig', reageert woordvoerder Joachim Pohlmann in Het Laatste Nieuws. Volgens Pohlmann zal met alle N-VA-kandidaten die actief zijn bij Schild & Vrienden een gesprek worden aangegaan. 'Je moet natuurlijk eerst luisteren naar hun verhaal en wat daar gaande is, maar daarna zullen wij de gepaste stappen ondernemen.'

Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) reageert scherp: 'Geen respect voor andersdenkenden, vrouwen, mensen met kleur... Dromen van knokploegen en stoer doen met wapens. Heldhaftig lachen met stervende baby’s. En dan de mond vol hebben over Westerse waarden? Dat is het soort schild en vrienden dat niemand nodig heeft. Zoek hulp!', aldus N-VA-politica op Twitter.

Ook staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) distantieert zich. Niet onbelangrijk, want Francken ging vorig jaar met enkele leden op de foto nadat de beweging spontaan de beveiliging van een lezing op zich hadden genomen. 'Dit is niet mijn Vlaanderen en zijn niet mijn waarden', aldus Francken. 'De Vlaamse jeugd mag best weerbaarder zijn maar dat betekent net samen vechten voor onze grondwaarden en dus tegen racisme, antisemitisme en seksisme.' Francken vraagt ook een onderzoek naar wie wat gepost of geliket heeft.

Ik heb gisteren afgrijselijke mensonterende zaken gezien. Dit is niet mijn Vlaanderen en zijn niet mijn waarden. De Vlaamse jeugd mag best weerbaarder zijn maar dat betekent net samen vechten voor onze grondwaarden en dus tegen racisme, antisemitisme en seksisme.

Blog DS, 06-09-2018
Met citaat antwoorden