26th July 2018, 11:14
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,816
|
|
‘Sinds Dieselgate is er amper iets veranderd’
‘Sinds Dieselgate is er amper iets veranderd’
Het stof van Dieselgate is amper gaan liggen en de nieuwe Europese emissietests voor wagens zijn nog in volle ontwikkeling, maar de auto-industrie lijkt toch al weer te willen knoeien met de CO2-uitstoot van wagens. In een gelekte nota zeggen onderzoekers van de Europese Commissie daarvan ‘bewijzen’ te hebben.
Opvallend: terwijl de autobouwers in het verleden hun wagens manipuleerden met software om zo weinig mogelijk schadelijke stoffen uit te stoten in een testomgeving, proberen enkele constructeurs bij de nieuwe testprocedure zo veel mogelijk CO2 te produceren. Want als ze de uitstoot nu kunstmatig kunnen opkrikken, zouden ze later gemakkelijker de strengere normen kunnen halen.
Europa kan zijn klimaatbeloftes van Parijs niet waarmaken als het de uitstoot van zijn wagenpark niet beteugelt. In november stelde de Commissie voor de CO2-uitstoot van wagens tegen 2025 met 15 procent te verminderen tegenover het niveau van 2020, tegen 2030 moet dat 30 procent zijn. Alleen: het is nog onduidelijk waar de lat in 2020 zal liggen, voor de uitstoot moet worden afgebouwd. Hoe hoger de meetlat ligt, hoe makkelijker autobouwers er straks onder kunnen duiken.
Nulmeting
Die ‘nulmeting’ is gebaseerd op een berekening die per fabrikant kan verschillen. In principe moeten constructeurs de gemiddelde uitstoot van hun vloot tegen eind 2020 tot 95 gram per gereden kilometer brengen. Dat moet de maatstaf voor de verdere reducties worden. Maar om het nog ingewikkelder te maken, is de nulmeting gebaseerd op resultaten van twee verschillende uitstoottests: de oude NEDC-test en de nieuwe Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), die de reële uitstoot in normale rijomstandigheden beter benadert. Die test kwam er nadat het Dieselgateschandaal duidelijk had gemaakt dat autoconstructeurs met ‘sjoemelsoftware’ de werkelijke uitstoot van hun wagens in een testlab konden beteugelen.
Die WLTP-test gaat in september een nieuwe fase in. Maar de Europese Commissie vermoedt nu dat autobouwers de emissiewaarden binnen die nieuwe testomgeving kunstmatig proberen op te drijven. De Spaanse commissaris Miguel Arias Canete (Klimaat) en zijn Poolse collega Elzbieta Bienkowska (Industrie) bonden de kat de bel aan in een brief aan huidig EU-voorzitter Oostenrijk. ‘Fabrikanten kunnen de transitie naar een nieuwe testprocedure gebruiken om hun uitstootwaarden in 2020 op te blazen’, klinkt het. ‘Opgekrikte waarden zouden uitmonden in minder strenge emissiedoelstellingen vanaf 2021.’
Canete en Bienkowska baseren zich op meldingen van lidstaten en een nota van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie (JRC), die De Standaard kon inkijken. In die nota zeggen onderzoekers van het JRC op basis van 114 datasets ‘bewijs’ te hebben verzameld dat fabrikanten bij de nieuwe WLTP-test uitstootwaarden rapporteren die gemiddeld 4,5 procent hoger liggen dan wat effectief gemeten wordt. In de sommige gevallen loopt het verschil zelfs op tot 13 procent.
Lege batterij
Bovendien stellen de onderzoekers zich vragen bij de manier van meten. Uit gedetailleerde testgegevens van twee wagens bleek dat de constructeur de wagen testte met een lege batterij, waardoor er tijdens de test extra brandstof werd gebruikt om ze op te laden. Ook het start-stopmechanisme, dat de motor stillegt als de wagen stilstaat, werd niet gebruikt en er werd sneller gereden en slechter geschakeld. Door die ‘trucjes’ verbruikten de wagens naar schatting 5 procent meer. Werden ze daarentegen met de oude test gemeten, dan lagen de gerapporteerde resultaten ‘systematisch’ 4 procent lager.
‘We houden niet van trucjes’, zei Canete in een reactie aan de Financial Times. Hij belooft ‘al het nodige te doen’.
De Commissie heeft zich weer ‘laten belazeren’ door de autobouwers, zegt William Todts, directeur van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment. ‘Sinds Dieselgate is er nog niets radicaal veranderd. De industrie voert de tests nog steeds vooral zelf uit en nog steeds zijn niet alle nationale controleorganen even bereid om hun autobouwers streng aan te pakken.’
DS, 26-07-2018 (Korneel Delbeke)
|