Enkele post bekijken
  #1  
Oud 14th May 2018, 11:29
Nikki.S*arckx Nikki.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Tessenderlo
Posts: 35
Steeds meer ongevallen aan wegenwerken: 'Nonchalante signalisatie helpt niet'

Steeds meer ongevallen aan wegenwerken: 'Nonchalante signalisatie helpt niet'

Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30 procent méér ongevallen in de buurt van wegenwerken. Daarbij vielen ook 32 procent meer gewonden, al is het aantal dodelijke slachtoffers niet gestegen.

De cijfers komen van Vias (het vroegere BIVV). In Vlaanderen is de toename van het aantal ongevallen bij wegenwerken iets minder uitgesproken, al bedroeg de stijging nog altijd 21 procent.

Naar een verklaring is het niet ver zoeken, zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. ‘De laatste jaren zijn er gewoon meer wegenwerken. Dat er bovendien ook meer verkeer is, leidt dus tot meer ongevallen.’

De grootste stijging van het aantal ongevallen bij wegenwerken is niet te noteren op de snelwegen, maar op de kleinere wegen. Snelwegen zijn doorgaans veiliger, zegt Willems. ‘Er zijn geen kwetsbare weggebruikers of geen kruispunten, dus de weginfrastructuur is er zelden complex.’

Ook de betere signalisatie aan wegenwerken maakt snelwegen veiliger, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. ‘Daar wordt er meer aandacht aan besteed, terwijl de plaatsing op andere wegen soms nogal nonchalant is. Verkeersborden staan bijvoorbeeld te vroeg voor de werken of te lang erna, waardoor bestuurders gewaarschuwd worden voor gevaar terwijl er verder op de weg niets te zien is. Dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede.’

Mochten die werken realistischer en dus duidelijker gesignaleerd worden, dan kan het aantal ongevallen dalen, beaamt Willems. ‘Net zoals ook meer snelheidscontroles zouden helpen.’


Bron: De Standaard 14/05/2018 http://www.standaard.be/cnt/dmf20180513_03510982


Mening: Het is voor mij enorm opvallend dat er de laatste tijd overal en constant wegenwerken zijn. Ik vind inderdaad dat het op de snelwegen vaak beter is, omdat er geen fietsers of voetgangers aan te pas komen. Wanneer er in een bebouwde kom of op kleinere baantjes werken zijn, is er vaak niet aan iedereen gedacht. De signaleringen worden vaak niet duidelijk genoeg opgesteld of op een onveilige manier geplaatst. Het is niet enkel tijdens de werken dat het lastig kan zijn maar ook wanneer er op een foutieve manier opgeruimd wordt, kan dit tot problemen komen.
Met citaat antwoorden