Enkele post bekijken
  #1  
Oud 6th May 2018, 02:19
Obry.N*ets Obry.N*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 53
Lightbulb Facebook overweegt mensen te laten betalen om geen advertenties te zien

Za 5 mei 2018 18:20 | Bron: Bloomberg

Mark Zuckerberg en co. onderzoeken of er gebruikers zijn die zouden betalen om niet langer advertenties te zien op hun Facebook-pagina. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van informatie van ingewijden.

Advertenties op sociale media zijn voor velen een doorn in het oog, maar zouden we ook betalen om ze niet langer te zien verschijnen? Facebook vond het alvast een marktonderzoek waard om te zien of een abonnementsformule zonder advertenties meer mensen over de streep zou trekken om zich aan te sluiten bij hun netwerk.

Zuckerberg heeft dat in het verleden al onderzocht, maar na het recente datalek met Cambridge Analytica en getroffenen die nadien getarget werden met politieke advertenties, zou het idee opnieuw op tafel zijn geplaatst. Vooral om het vertrouwen van zijn gebruikers terug te winnen, vertellen ingewijden anoniem aan Bloomberg.

Facebook zelf wil geen commentaar geven op het bericht. Volgens Bloomberg haalde het bedrijf van Zuckerberg vorig jaar 41 miljard dollar inkomsten binnen door advertenties te verkopen gebaseerd op gebruikersgegevens.

Zuckerberg en coo Sheryl Sandberg hebben het gratis advertentiemodel van Facebook altijd verdedigd omdat het toelaat dat iedereen op Facebook kan, ongeacht inkomensniveau. Tegelijk werd de deur naar een betalend model steeds op een kier gehouden. Al heeft Zuckerberg tijdens zijn verhoor in de Amerikaanse Senaat benadrukt dat er altijd een gratis versie van Facebook zal bestaan.

Bron: 'Facebook overweegt mensen te laten betalen om geen advertenties te zien' (De Standaard), geraadpleegd op zondag 6 mei 2018 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20180505_03499272

Eigen mening:
De sociaalnetwerksite Facebook werd opgericht in het begin van 2004 door de Amerikaan Mark Zuckenberg. Langzaam maar zeker groeide het platform uit tot een wereldwijd begrip. En dat kan best letterlijk worden genomen; ondertussen heeft Facebook de kaap van 2 miljard gebruikers overschreden. Als je weet dat de huidige wereldbevolking zo'n 7 miljard 620 miljoen mensen telt zit zo'n 26% van de wereld op Facebook. Waanzinnig eigenlijk.
Een grote troef van het platform is natuurlijk dat het zo gemakkelijk toegankelijk is voor iedereen, onder meer omdat het gratis is. Maar gratis is er natuurlijk niets en dus moet Facebook haar inkomsten op een andere manier zien mee te graaien. En dat doet ze voornamelijk via advertenties. Met jouw gegevens krijg je dan 'reclame op maat'. Heel vaak zonder dat we ons hiervan bewust zijn.
Soms is het echter wel frustrerend en wil je gewoon geen reclame zien, maar word je er toch telkens mee geconfronteerd. Reclame lijkt jammer genoeg nergens nog veraf...
Die nieuwe advertentievrije versie van Facebook die misschien in de toekomst gelanceerd zal worden lijkt me dan ook geen slecht idee, op voorwaarde dat de kwaliteit er is en er een democratische prijs aan vast hangt. Er zullen weinig mensen tegen zijn om te betalen voor een goed product. Anderzijds blijft het jammer dat het platform zo inzet op inkomsten genereren, waarbij het zijn initiële doel van mensen leren kennen toch wel voorbijgaat. Een gratis versie zonder advertenties is onmogelijk? Of vragen we dan als consument te veel?
Met citaat antwoorden