Enkele post bekijken
  #1  
Oud 26th April 2018, 18:10
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Helft Vlaamse schooldirecteurs heeft symptomen van burn-out

De helft van de Vlaamse schooldirecteurs vertoont symptomen van burn-out. Dat zei Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vandaag in het Vlaams parlement na vragen van Elisabeth Meuleman (Groen), Steve Vandenberghe (sp.a), Kathleen Krekels (N-VA) en Jos De Meyer (CD&V).

De resulaten komen uit het onderzoek van de Universiteit Gent naar stress en welbevinden bij schooldirecteurs in het basis- en het secundair onderwijs. 67 directeurs namen deel. "Uit het onderzoek blijkt dat de tevredenheid en het enthousiasme bij directeurs oké is, maar dat veel directeurs te kampen hebben met stress en burn-out", aldus Crevits.

"Een aantal factoren kan een bron van stress zijn, maar ook van hoog welbevinden. Bijvoorbeeld contacten met leraren, leerlingen en ouders geven directies heel vaak een goed gevoel, maar in sommige gevallen dragen die ook bij tot een hoge stress, dat hangt ervan af hoe de school functioneert."

Loonverschillen

Directies halen daarnaast veel voldoening en uitdaging uit pedagogische taken en innovaties, al hebben ze het gevoel dat ze nooit rond raken. Ze klagen ook over te weinig autonomie, maar tegelijk stellen de onderzoekers vast dat ze niet altijd goed kunnen delegeren. Daarnaast zijn de loonverschillen tussen de directeurs een bron van frustratie.

Dat laatste is een van de zaken die werden aangepakt in het akkoord dat de Vlaamse regering sloot voor de paasvakantie. Vanaf 1 september worden de lonen van directeurs in het basisonderwijs gelijkgeschakeld. Directeurs van basisscholen vanaf honderd leerlingen worden ook volledig lesvrij gemaakt, voor directeurs van basisscholen met minder dan honderd leerlingen wordt de lesopdracht met vier uur verminderd.

Administratieve ondersteuning

Crevits wil snel enkele rondetafels organiseren om over de resultaten van de studie te overleggen met de sector. Er komt ook een 'plan basisonderwijs', maar alle problemen nog deze legislatuur oplossen is onmogelijk, geeft de minister aan.

Sp.a en Groen zijn tevreden met de maatregelen die al werden aangekondigd, maar willen dat de directeurs nog meer worden ontlast. "In andere landen houdt de directeur zich bezig met het pedagogisch project en is er administratief ondersteunend personeel voor de andere taken", zegt Elisabeth Meuleman (Groen). Koen Daniëls van N-VA vindt dat er beter zou worden geïnvesteerd in administratieve ondersteuning van de directeurs dan in een loonsverhoging.

Bron: De Morgen, 26/04/'18
https://www.demorgen.be/binnenland/...n-out-bdac5df0/

Eigen mening: Dat de helft van de Vlaamse schooldirecteurs symptomen heeft van een burn-out, vind ik toch wel zorgwekkend. De Universiteit Gent ligt aan de basis van dit onderzoek. Er hebben 67 directeurs deelgenomen aan het onderzoek, wat ik persoonlijk niet zo veel vind. Ik denk dat als we een grotere steekproef nemen van deze parameter, dat we een vrij ander resultaat kunnen bekomen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er gegarandeerd zeer veel directeurs zijn die met stress kampen. Wat ik dan weer wel positief vind, is het feit dat de meeste directeurs zich wel goed voelen en hun job met het nodige enthousiasme uitvoeren. Dat het loonverschil tussen directeurs ook stress met zich meebrengt, vind ik zeer begrijpelijk. In dit artikel wordt vermeld dat dit probleem vanaf 1 september van de baan zal geholpen worden. Ik hoop dat de stress bij directeurs dan al voor een deel verlaagt. Ik vind het zeer positief dat Crevits bekommerd is om onze schooldirecteurs. Gelukkig maar, want we hebben ze hard nodig om de scholen draaiende te houden. Crevits spreekt zelfs over het organiseren van rondetafels om over de resultaten van deze studie te praten, te discussiëren en ze hopelijk op termijn - in de mate van het mogelijke - op te lossen. Sp.a en Groen vinden dat de maatregelen die genomen zullen worden al een stap in de goede richting zijn, maar ze vinden het nog niet genoeg. In andere landen houdt de directeur van een school zich namelijk niet bezig met de administratieve taken, enkel met de pedagogische projecten. Als we dit in Vlaanderen kunnen bereiken, zullen veel directeurs opgelucht zijn en met veel minder stress kampen.
Met citaat antwoorden