Enkele post bekijken
  #1  
Oud 24th April 2018, 09:11
Dorien.V*nloo Dorien.V*nloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 50
'Waarom zou gratis openbaar vervoer beperkt moeten blijven tot zondagstoeristen en ko

'Waarom zou gratis openbaar vervoer beperkt moeten blijven tot zondagstoeristen en koopjesjagers?'

'In meer dan 20 Europese steden is gratis openbaar vervoer vandaag al realiteit', schrijft Tom De Meester (PVDA). 'Waarom maken we er hier dan geen werk van?'

Het gaat van kwaad naar erger met het openbaar vervoer in Gent. Tram 4 naar Moscou verdwijnt omdat er geen geld is voor nieuwe sporen. Zelfs voor de Veldstraat heeft De Lijn geen budget, ook al liggen de kapotte kasseien tussen de tramsporen er levensgevaarlijk bij. Een heraanleg komt er ten vroegste in... 2022.

Trein, tram en bus weten in Gent nauwelijks 9 procent van de bevolking te bekoren. Dat is lamentabel. Van de 150 grootste Europese steden zijn er 130 die het beter doen dan Gent, leert de databank van het European Platform on Mobility Management. Budapest, Tallin, Helsinki, Genua of Kopenhagen scoren vér boven de 30 procent.
Mobiliteitsrevolutie

Een duurzame mobiliteitsrevolutie kan maar slagen als er ambitieus geïnvesteerd wordt in klantvriendelijk en ecologisch openbaar vervoer. Terwijl ecohoofdstad Kopenhagen trots uitpakt met het beste openbaar vervoersnet van Europa, bengelt Gent helemaal onderaan de rankings.

De voorbije 15 jaar werd er in Gent welgeteld twee kilometer tramspoor aangelegd. Het Gentse stadsbestuur wijst met een beschuldigende vinger naar oppositiepartij N-VA die sinds 2014 broodnodige investeringen op Vlaams niveau blokkeert. Maar Open Vld en SP.A zaten evengoed tien jaar lang in de Vlaamse regering zonder dat er in Gent één meter tramspoor werd gelegd. Dat de Gentse mobiliteit in de knoop zit is de historische verantwoordelijkheid van álle bestuurspartijen.
Gratis openbaar vervoer: wie durft?

Het stuur moet over. Luchtvervuiling heeft een nefaste invloed op de gezondheid, er zijn onderzoeken die spreken over een verlies van negen levensmaanden. 'Als we het openbaar vervoer in Gent nu eens gratis zouden maken?', stelde ik onlangs voor op een kopstukkendebat in de Gentse Vooruit. Buitenlandse voorbeelden, van Aubagne tot Tallin, bewijzen dat gratis openbaar vervoer de gedroomde hefboom is om een ecologische transportrevolutie te realiseren. Reizigers maken massaal en enthousiast gebruik van bus en tram als dat zonder ticket kan.

N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt lust er alvast geen pap van. 'Gratis openbaar vervoer bestaat niet', aldus Van Bossuyt. Hoezo? Op koopzondagen is het openbaar vervoer in Gent nu al gratis. Gratis bestaat wél. En het werkt. Méér mensen laten de auto thuis als tram en bus gratis rijden. Waarom breiden we dat succes niet uit naar doordeweekse dagen? Waarom zou gratis openbaar vervoer beperkt moeten blijven tot zondagstoeristen en koopjesjagers?

Merkwaardig genoeg kantte ook Elke Decruynaere, co-lijsttrekker van het SP.A-Groen-kartel, zich uitdrukkelijk tegen het voorstel van de PVDA. Nochtans is aantrekkelijk ecologisch openbaar vervoer het perfecte sluitstuk van een duurzaam mobiliteitsbeleid. 'Het Gentse openbaar vervoer heeft onvoldoende potentie en capaciteit', zegt Johan De Mol, mobiliteitsexpert van de UGent. 'Als men de wagen steeds verder uit de stad wil, dan heb je alternatieven nodig.' Ook voor de gerenommeerde Deense stadsgeograaf Christian Wichmann Matthiessen, verbonden aan de Universiteit van Kopenhagen, moet het Gentse circulatieplan 'hand in hand gaan' met ambitieuze investeringen in het Gentse openbaar vervoer.

Tallin: zonder ticket op de tram

In meer dan 20 Europese steden is gratis openbaar vervoer vandaag al realiteit. Na een volksreferendum in 2013 maakte Tallinn, de hoofdstad van Estland, het openbaar vervoer gratis, om de strijd aan te binden met luchtvervuiling en klimaatopwarming. Gevolg: het aandeel van het openbaar vervoer in de modal split steeg met een volle 8 procent. Winkelstraten herleefden en jonge gezinnen trokken naar de stad, verleid door ticketvrije trams en bussen. Het gratis open vervoer gaf gezinnen financiële ademruimte, werkzoekenden kregen een duwtje in de rug. De ecologische transportrevolutie maakte Tallin gezonder, leefbaarder en veiliger. Het succes is zo groot dat héél Estland vanaf 1 juli gratis busvervoer krijgt.

In Aubagne, dichtbij Marseille, rijden de 100.000 inwoners al sinds 2009 helemaal gratis met de bus. Een sociale en ecologische maatregel, aldus burgemeester Daniël Fontaine (PCF). 'Je moet keuzes durven maken'. Resultaat: de reizigersaantallen verdubbelden. Ook in Duinkerken wordt het openbaar vervoer vanaf 1 september helemaal gratis. 'Met nauwelijks 5 procent van alle verplaatsingen doet het openbaar vervoer in Duinkerken het vandaag barslecht', legt burgemeester Patrice Vergriete uit. 'We moeten een déclic maken.'

Strijd tegen luchtvervuiling

In Duitsland is de luchtvervuiling in de grote steden zo groot dat de overheid geen andere oplossing meer ziet dan gratis openbaar vervoer. Nog dit jaar starten proefprojecten in Bonn, Essen en Mannheim, onder druk van de Europese Commissie die met boetes dreigt als de luchtvervuiling niet wordt aangepakt. In 130 Europese steden is de luchtkwaliteit levensbedreigend. Gevolg: 400.000 doden per jaar en een gezondheidsfactuur die oploopt tot meer dan 20 miljard euro. Van dat bedrag kun je aardig wat gratis trams en bussen betalen.

Ook Parijs heeft het helemaal gehad met de dagelijkse smog. Burgemeester Anne Hidalgo wil in navolging van Tallinn het hele openbare vervoersnet in Parijs gratis maken. "Het volstaat gewoon niet om het openbaar vervoer uit te breiden, de frequentie te verbeteren, en te investeren in comfort en service. Om het openbaar vervoer te verbeteren moeten we ook de tarieven durven herdenken."

Als gratis openbaar vervoer vandaag al kan in Aubagne en Tallin, als Duinkerken en Bonn staan te popelen om het in te voeren, dan kan Gent, als sociaal-ecologische stad van morgen, toch niet achterblijven?

Hoezo, onbetaalbaar?

Blijft over: de kostprijs. 'Gratis openbaar vervoer is onbetaalbaar', klonk het bij Open VLD-lijsttrekker Mathias De Clercq op het kopstukkendebat in de Vooruit. Echt? Was het niet Open VLD die onlangs het voorstel lanceerde om in Gent een toeristische kabelbaan neer te poten tussen het Sint-Pieters-station en de Ghelamco-arena? Experten schatten de kostprijs van de liberale luchttram op 100 tot 150 miljoen euro.

Vandaag investeert de Stad Gent jaarlijks 460.000 euro in gratis openbaar vervoer op 15 koopzondagen. Een slordige 30.000 euro per dag is dat. Reken voor een vol jaar op 11 miljoen euro. Dat is een pak minder dan de 150 miljoen euro die Mathias De Clercq veil heeft voor zijn luchtkasteel.

11 miljoen euro is best een haalbaar bedrag. Je moet er niet eens de belastingen voor verhogen. Het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent haalt jaarlijks 30 miljoen euro inkomsten uit parkeergeld en boetes. Als we dat geld nu eens zouden investeren in gratis openbaar vervoer?
Wat is onze gezondheid waard?

Bovendien moet je ook de terugverdieneffecten in rekening brengen. Heeft Mathias De Clercq al eens nagedacht over de maatschappelijke kostprijs van de klimaatopwarming en de gezondheidsimpact van luchtvervuiling? Van astma tot kanker: fijn stof en luchtvervuiling zijn killers. Vandaag treffen we roetdeeltjes aan in de urine van schoolgaande kinderen: is dat ons geen investering waard in aantrekkelijk, gratis, ecologisch openbaar vervoer?

Gratis openbaar vervoer geeft mensen een verleidelijk alternatief voor de auto, geeft een boost aan de leefbaarheid van de stad, maakt de stad een pak gezonder, haalt tonnen CO2 uit de lucht, verkort de files, versterkt de koopkracht, trekt jonge gezinnen aan en stimuleert de lokale economie.

Waar wachten we nog op?

De knack: 24/04/2018
http://www.knack.be/nieuws/belgie/w...on-1138977.html

Eigen mening:
Iemand zegt het. Het openbaar vervoer is slecht en onbetrouwbaar en we moeten er voor betalen. Iets waarover iedereen in België het eens is, maar niemand iets aan doet. Het is algemeen geweten dat mensen soms een bus of trein vermijden omdat je anders weer een halve dag onderweg bent. Het zijn logge systemen die op dit moment niet werken. De Lijn heeft geen idee waar hun bussen zitten, want er is voorlopig nog geen GPS-tracker in hun bussen. Toch hilarisch dat ze dan wel aanbieden om real-time info te geven.
De NMBS doet het niet veel beter. Zij moeten voor elke beslissing naar Brussel bellen. Terwijl Brussel geen zicht heeft op de zaak, moet er dan een beslissing worden gemaakt. Geen wonder dat de wachttijden dan lang op lopen. Alles samen geteld vind ik wel dat de reiziger dan een beloning krijgen in de vorm van gratis vervoer.
Daarnaast heb je het grote voordeel dat de luchtvervuiling vermindert kan worden zonder grote investeringen in goede wegen en premies op duurzame auto's. Ik denk dat er wel meer steden zou moeten openstaan voor dit idee. De Belgische wegen lopen vast en het lijkt niet beter te worden. Ook dit probleem kan opgelost worden door gratis/goedkoper openbaar vervoer.
Ik weet niet of dit artikel juist is over de kosten van het openbaar vervoer, maar er is zeker ruimte om gratis vervoer te overwegen. Desnoods is er een proefvoorstel voor gezinnen met jonge kinderen. Dit zijn de personen die in de toekomst meer het openbaar vervoer verplicht gaan moeten nemen voor het milieu. Ik zou heel dankbaar zijn als sommige gratis openbaar vervoer aanbieden en ik zou daarom alleen al overwegen om naar een stad te gaan, want dit betekent dat ik mijn auto iets buiten het stad kan laten en daarna het openbaar vervoer nemen. De extra bezoekers geven geld uit in de stad waardoor het openbaar vervoer zich deels zelf terug betaald. Dus ik hoop dat geld niet de hoofdzaak hier is, maar dat mensen beginnen zien dat er meer is in dit voorstel.
Met citaat antwoorden