10th April 2018, 09:49
|
Registered User
|
|
|
|
De vraag of religie aan politiek mag doen is een delicate vraag om te beantwoorden. De ware kracht van een democratie ligt in het feit dat in een ware democratie alles gezegd mag worden. In dat opzicht zou religie zeker aan politiek mogen doen, maar dat geldt dan ook voor elke andere extreme ideologieën.
Maar net daar ligt het gevaar, want de grootste vijand van de democratie is de democratie zelve. Wat als er een partij is die de democratie wil afschaffen? Die stem mag dan ook gehoord worden en we geloven dan maar dat het volk niet naar zulke stemmen zal luisteren.
We hebben in ons land al langere tijd een paar extreme-partijen (extreem is natuurlijk wel wat subjectief), bijvoorbeeld: pvda is de partij van de communisten. Dat is ook een ideologie waar zeer weinig Belgen warm voor worden. Waarom wordt er over hen dan geen commotie gemaakt?
Persoonlijk denk ik dat het komt omdat we weten dat die partij maar met moeite de kiesdrempel haalt, de kans dat zij aan de macht komt is verwaarloosbaar klein.
Daar komt de angst voor de islam-partij van, we weten niet hoe goed ze gaat scoren. Er zijn veel moslims in België, wat als die allemaal voor die partij zouden stemmen? We weten het niet, dat betekend dat er misschien wel een mogelijkheid is dat ze genoeg stemmen haalt om iets te veranderen. Veranderingen die totaal ingaan tegen onze eigen ideologie. Dat is iets wat we koste wat kost willen voorkomen. Ik geloof dat de hevige reacties op deze partij vooral uit die angst voortkomen.
Welke score de partij dan ook maar zal halen, ik ben ervan overtuigd dat de democratie al verloren heeft. Als de islam-partij aan de macht komt komen we een stap dichter bij sharia en een stap verder van democratie. Als de islam-partij niet wint, en er komt een verbod op extreme ideologieën, dan hollen we zelf onze democratie uit.
|