Enkele post bekijken
  #1  
Oud 9th April 2018, 19:25
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
Waarschuwen berichtjes ons binnenkort voor gevaarlijke verkeerssituaties?

Waarschuwen berichtjes ons binnenkort voor gevaarlijke verkeerssituaties?

Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) afhangt, zullen autobestuurders binnenkort voor veel meer verkeerssituaties gewaarschuwd worden in hun wagen. Dat schrijft Het Nieuwsblad maandag. ‘Als het maar niet via een tekstbericht is’, zegt Vias Institute.


Bijna elke bestuurder heeft vandaag een smartphone of andere technische snufjes aan boord - denk aan een ingebouwde gps. Daar zou binnenkort een berichtje met iets als ‘Pas op, file verderop’ op kunnen verschijnen. Dat wil minister Weyts volgens Het Nieuwsblad alleszins laten onderzoeken, als aanvulling op dynamische verkeersborden en alarmbulletins die bijvoorbeelld waarschuwen voor een ongeval.

‘Denk aan het waarschuwen voor naderende prioritaire voertuigen zoals ambulances’, zegt Weyts. ‘Maar we kunnen ook hindernissen aankondigen, groene golven aanduiden, en aangeven wat de meest zuinige snelheid is op je specifieke route.’

Experts waarschuwen echter onder meer voor een te grote afhankelijkheid van technologie. Volgens mobiliteitsexpert Kris Peeters zendt de overheid bovendien een dubbele boodschap uit. ‘We zeggen voortdurend tegen automobilisten dat ze meer oog voor de weg moeten hebben. Tegelijkertijd geven we de smartphone een centrale plaats in de wagen.’

‘Gedrag moet ook wijzigen’

Vias Institute heeft op zich niks tegen een extra hulpmiddel voor informatie tijdens het rijden. ‘Er is niks mis met op de hoogte te zijn’, klinkt het. Het verkeersinstituut pleit er wel voor dat het veilig moet gebeuren, en dus geenszins via een tekstbericht of via de smartphone. Een audiosignaal of -bericht, zoals bij een spookrijder, is volgens Vias Institute bijvoorbeeld ideaal.

Bovendien komt de technologie beter niet van derden, maar wordt ze best door constructeurs in de auto ingebouwd. Tot slot komt het er voor Vias Institute op aan dat de nieuwigheden ook effectief tot gedragswijziging leiden. ‘Wat heb je aan de waarschuwing dat er een ziekenwagen aankomt, als je vervolgens geen plaats maakt?’

Bron: De Standaard 09/04/2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180409_03454110

Mening:
In dit artikel volg ik de mening van Kris Peeters: ik vind dat de overheid de berichten met verkeersinfo niet moet invoegen, want je mag toch geen smartphone gebruiken achter het stuur, sterker nog het is zeer gevaarlijk! Vias Institute wil deze berichten beperken tot bijvoorbeeld een melding over een spookrijder. Als die laatste regeling doorgaat, berichten met beperkte verkeersinfo, vind ik dat het zijn nut verloren heeft. Om het half uur krijg je op de radio de verkeerssituatie te horen, als je lange ritten doet hoor je misschien 5 keer hetzelfde: file op de Antwerpse ring. Als het idee beter uitgewerkt wordt, wil ik mijn standpunt misschien wat bijschroeven, maar de ideeën die hier uitgesproken worden vind ik niet sterk genoeg om de verkeersberichten door te voeren.
Met citaat antwoorden