Enkele post bekijken
  #1  
Oud 26th March 2018, 12:43
elke.d*puydt elke.d*puydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Arendonk
Posts: 50
Groen hekelt “lauwe” reactie Schauvliege op dagvaarding

Vlaams parlementslid voor Groen, Elisabeth Meuleman, is teleurgesteld in de lauwe reactie van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) op de dubbele dagvaarding wegens de slechte luchtkwaliteit. “Als burgers een minister voor de rechter dagen, zou dat een wake-upcall moeten zijn. Voor Schauvliege begint het dagelijkse realiteit te worden, en nog gaat er geen belletje rinkelen” reageert ze.

Vlaams minister Joke Schauvliege is het er niet mee eens dat er te weinig gebeurt. Zo reageerde ze maandag in De Ochtend op de dubbele aanklacht. “Greenpeace signaleert een terecht probleem, maar ik ben niet overtuigd dat ze de goede methode hanteren”, vond ze.

Volgens Schauvliege maakt de Vlaamse regering werk van de ontdieseling van het wagenpark. Ze verwees ook naar het kader voor de lage-emissiezones (LEZ) die de regering heeft uitgewerkt en die reeds in Antwerpen gerealiseerd is. “Ik sluit niet uit dat heel wat steden en gemeenten zullen volgen en dat ze nog strengere normen zullen opleggen.”

Ze erkende dat op een aantal plaatsen de Europese milieunormen niet gehaald worden. Dat komt onder meer door het gebruik van dieselwagens. “Maar we kunnen niet van vandaag op morgen zeggen: laat uw wagen staan.” Voorts verwees ze naar de grensoverschrijdende vervuiling, de industrie en de huishoudens. Een verbod op de verkoop van dieselwagens, zoals een aantal buurlanden hebben beslist, ligt volgens haar niet op de tafel van de Vlaamse regering, die eerder inzet op stimuleren.

Rechtszaak afwachten

Minister Schauvliege zei nog de rechtszaak af te wachten. In een aantal landen hebben de milieuverenigingen gelijkaardige rechtszaken gewonnen, in andere landen verloren. Bovendien vond ze het eigenaardig dat enkel de Vlaamse regering werd gedagvaard. Een aantal bevoegdheden, onder meer inzake bedrijfswagens of productnormering, zijn federale materie. “Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen op zijn niveau: de gemeenten, de federale regering, Europa”, aldus nog Schauvliege.

“Intriest”

Voor Groen-parlementslid Meuleman is het dringend tijd dat de minister luistert naar wat er op straat leeft en “eindelijk doet waarvoor ze verkozen is: een verantwoordelijk beleid voeren waar de mensen achter kunnen staan. In plaats daarvan blijft ze koppig beleidsbeslissingen nemen die ons leefmilieu niet of nauwelijks vooruithelpen en dwingt ze betrokken burgers om dan maar via de rechtbank hun gelijk te halen. Dat is intriest.”

Voor Groen probeert minister Schauvliege andermaal haar verantwoordelijkheid te ontlopen door te stellen dat luchtverontreiniging ‘geen louter Vlaamse zaak’ is. “Het Terhilssdossier is een ‘Limburgs dossier’, dit dossier is ‘geen louter Vlaams dossier’. Heeft Schauvliege door hoe ver haar verantwoordelijkheden reiken? Met deze parapluhouding geeft ze in elk geval aan van niet”, vindt Meuleman.

datum: 26/03/2018
bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20180326_...-uw-wagen-staan

eigen mening
De Vlaamse regering wordt aangeklaagd door verschillende milieuorganisaties omdat er te laks wordt omgegaan met de nieuwe regeling in verband met luchtvervuiling. Vlaams minister van omgeving, natuur en landbouw Joke Schauvliege vindt de aanklacht onterecht en zegt dat er wel genoeg gedaan wordt om de luchtvervuiling te beperken. Ik ben het deels eens met de milieuorganisaties omdat er inderdaad dringen iets gedaan moet worden aan de vervuiling van onze planeet. Verder ben ik er mij ook van bewust dat dit niet iets is wat de ene dag op de andere kan gebeuren. Het is een geleidelijk proces waar iedereen deel van uitmaakt en deels verantwoordelijk voor is. Je kan niet verwachten dat iedereen vanaf morgen niet meer met de auto zal rijden.
Met citaat antwoorden