Zo 25 maart 2018 08:40 | Bron: BELGA
De eerste rechtstreekse passagiersvlucht tussen Europa en Australië is zaterdag vertrokken vanuit de Australische stad Perth op weg naar Londen. Na een vlucht van 17 uur en 6 minuten is het toestel zondagochtend vroeg geland op Heathrow.
De vlucht met de Boeing 787 Dreamliner, die speciaal werd ontwikkeld voor langeafstandsvluchten, deed een kwartiertje minder lang over zijn vlucht dan voorspeld. Alles verliep vlot, enkel kort na het opstijgen was er wat turbulentie, aldus de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas.
Aan boord van het vliegtuig zitten voor deze historische vlucht meer dan 200 passagiers en 156 bemanningsleden. Commandant van dienst is Lisa Norman. 'Welkom in de geschiedenisboeken van de luchtvaart. De wereld heeft vandaag naar jullie gekeken', sprak ze de passagiers toe na de landing. 'Bedankt dat jullie deel wilden uitmaken van zoiets magisch.'
‘Nieuwe toeristische toegangspoort’
Qantas vliegt vanaf zaterdag dagelijks zonder tussenstop tussen Londen en Perth, de zogenaamde ‘Kangaroo Route’. Vroeger duurde deze vlucht vier dagen, met zeven tussenstops.
Met 14.498 kilometer gaat het om de op twee na langste commerciële vlucht. De langste rechtstreekse vlucht is momenteel die van Qatar Airlines van Doha naar Auckland in Nieuw-Zeeland. Die vlucht van 14.535 kilometer, die sinds februari wordt uitgevoerd, duurt 17 uur en 40 minuten. De tweede langste is die tussen Sydney en Dallas.
Met de route wil Qantas van het westen van Australië ‘een nieuwe toeristische toegangspoort maken voor Australië’. Het bedrijf bouwde daarvoor een nieuwe internationale transitlounge op de luchthaven van Perth.
Bron: 'Eerste non-stop vlucht tussen Europa en Australië geland: 'Welkom in de geschiedenisboeken'' (De Standaard), geraadpleegd op zondag 25 maart 2018 via
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180324_03427746
Eigen mening:
Volgens cijfers van het Europese Parlement vliegen er elke dag maar liefst zo'n 27 000 geregistreerde vluchten door het Europese luchtruim. Deze verzadiging laat zich onder meer merken in gevolgen op het vlak van milieu en time-management op de luchthavens.
Door deze verzadiging is er nog weinig marge over om te groeien voor luchtvaartmaatschappijen, zeker in Europa. Eigenlijk zijn alle denkbare verbindingen al gemaakt, en die worden vaak al aangeboden door verschillende spelers die al een sterke positie hebben. Op zulke markten gaan concurreren is dan ook erg moeilijk.
Daarom gaan sommige luchtvaartmaatschappijen op zoek naar de weinig nog resterende potentiële groeimarkten. Enkele maanden geleden herinner ik me nog het bericht dat de nieuwe luchtvaartmaatschappij Air Belgium zich zou focussen op de Aziatische markt, meer bepaald China, omdat deze lijn tot op heden nog niet bestaat vanuit de luchthaven van Charleroi. Luchtvaartmaatschappij Qantas heeft nu ook zo'n nieuwe route ontdekt die potentieel biedt. Weliswaar iets spectaculairder doordat het meteen de tweede langste onafgebroken lijnvlucht ter wereld is; over een geweldige afstand van 14 498 kilometer van Londen naar Perth.
Hoewel zulke lange lijnvluchten al worden gedaan, onder meer door Qatar Arways dat de langste lijnvlucht ter wereld aanbiedt; het blijft een knap staaltje techniek. Een reus van zo'n 60 meter, afhankelijk van het type (er zijn drie types van de Dreamliner), met een startgewicht van meer dan 200 000 kg bijna 18 uur in de lucht houden aan een kruissnelheid van 913 km/h. 'T is maar hoe je het ziet, maar dat vind ik straf.