De globale toestand van de autosnelwegen in Vlaanderen is in 2017 opnieuw verbeterd. Dat blijkt uit een rapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat Belga heeft kunnen inkijken. Volgens datzelfde rapport krijgen steeds meer gewestwegen in Vlaanderen een onvoldoende. De verslechtering tekent zich af in alle provincies.
Uit het rapport blijkt ook dat de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen binnen een aantal jaar opnieuw kan oplopen als er onvoldoende geďnvesteerd wordt.
De methode die in het rapport gebruikt wordt, laat ook toe om de evolutie van de toestand van het wegennet te voorspellen. Op die voorspellingen worden vervolgens een aantal budgettaire scenario's losgelaten, gaande van een scenario zonder investeringen tot een soort technisch droomscenario ('technisch optimum'-scenario) waarbij geen rekening is gehouden met de kosten van de ingrepen.
Uit de berekeningen blijkt dat een budget van 32 miljoen euro per jaar in principe volstaat om de onderhoudsachterstand op korte termijn weg te werken. Maar daarbij zou er op langere termijn sprake kunnen zijn van kwaliteitsverlies. In het technisch ideale scenario zou 44,9 miljoen euro per jaar nodig zijn.
Neerwaartse trend
Uit de rapporten, die vandaag worden voorgesteld in het Vlaams Parlement, blijkt tegelijk dat er een sterke toename is van het aantal gewestwegen dat een onvoldoende score krijgt. De verslechtering tekent zich af in alle provincies. "Dit is geen goede evolutie. Nieuwe investeringen zijn nodig om de achteruitgang te kenteren", zo staat te lezen in de documenten.
Met name in Antwerpen is de toename opvallend, van 17,4 procent in 2011 naar 27,1 procent in 2015. Ook in Oost- en West-Vlaanderen is sprake van "een systematische achteruitgang van de toestand van het wegennet". "De oorzaak hiervan ligt in het gebrek aan structureel onderhoud. Om de achterstand weg te werken en deze evolutie te kenteren moeten de budgetten voor de gewestwegen aanzienlijk verhoogd worden", staat in het rapport.
Alles samen behalen de gewestwegen in Limburg veruit de beste score. Daar scoort 61 procent van de gewestwegen normaal of uitstekend en maar 20,5 procent onvoldoende of matig.
Bron: VRT NWS, 22/03/2018,
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...aar-vlaamse-ge/
Eigen mening: Dat de wegen als maar slechter worden, verbaast me eigenlijk niet zo veel. Als ik met de auto naar school moet rijden, merk ik dat de niet alle wegen in goede toestand verkeren. Toch merk ik wel dat er de laatste tijd steeds meer aan gedaan wordt. Iedereen pleit voor betere wegen, maar wegenwerken brengen ook een grote last met zich mee. We willen dat de wegen verbeteren, maar als er ergens aan de wegen gewerkt wordt, reclameren we omdat er zo file's ontstaan of omdat we ver moeten omrijden. Ik denk dat de wegen vaker onderhouden moeten worden om grote werken te vermijden. Als de werken minder zwaar zijn, ondervinden wij als autobestuurders hier minder last van. Als er kleine problemen zijn op de wegen moeten deze sneller worden aangepakt. Vaak wachten ze tot er grote problemen zijn voor ze iets aan de wegen gaan veranderen, en dit brengt dan weer grote werken met zich mee.