Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD) sluit een verbod op het doorspoelen van reclame niet uit als de tv-zenders en distributeurs geen oplossing vinden voor het uitgesteld kijken.
Lineair televisiekijken lijkt op de retour. Intussen gebeurt ruim een kwart van alle tv-kijken uitgesteld. Dat wil zeggen dat kijkers hun programma’s opvragen of opgenomen hebben. Veelal spoelen kijkers dan de reclame door. Zo missen Telenet, Proximus en de zenders heel wat reclame-inkomsten.
De grootste spelers breken er zich al ruim een jaar het hoofd over, maar een oplossing is er nog niet. Nu meldt Het Laatste Nieuws dat mediaminister Sven Gatz, indien Proximus en Telenet geen oplossing vinden, zelf wil ingrijpen en het doorspoelen van reclame per decreet wil verbieden.
‘Als het moet om een gezond medialandschap te behouden dan zal ik dat doen. Dan zitten we weer voor een paar jaar goed’, aldus Gatz.
Bij uitgesteld kijken zou de kijker kortere reclameblokken te zien krijgen. Bij programma’s van Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, Q2) is het nu al niet mogelijk om reclame door te spoelen als je programma’s opvraagt.
Dat reclameblokken kunnen worden doorgespoeld, is een doorn in het oog van de tv-zenders. ‘Als mensen reclame blijven doorspoelen, is Vlaamse televisie ten dode opgeschreven’, zei SBS-baas Peter Quaghebeur (Vier en Vijf) daarover vorig jaar in onze krant. Wat eerder had Telenet-baas John Porter nog genuanceerder geoordeeld over het doorspoelen van reclame.
Datum: 21/03/2018
Bron: De Standaard
Eigen mening:
Ik vind het een belachelijk idee. Ten eerste vraag ik mij al af hoe men dit wil controleren. Gaat de regering mee in mijn huiskamer zitten om te kijken hoe ik omga met mijn tv? En dan, stel dat ik op heterdaad betrapt wordt op het doorspoelen van reclame? Wat voor een straf moet ik dan krijgen, een geldboete of een gevangenisstraf voor veelplegers?
Tegenwoordig komt er naar mijn mening veel te veel reclame op tv, en niet alleen dat de reclame is tegenwoordig ook veel slechter dan vroeger. Denk bijvoorbeeld aan de "
no koffikoeken for you"-reclamespot, dat was ten minste nog leuk om naar te kijken.
Het grootste probleem met reclame niet langer aangenaam is om naar te kijken. Daarom stoppen veel mensen met het kijken van deze reclame. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer mogelijkheden om reclame te mijden. Het uitgesteld kijken is er 1 van, maar denk ook aan netflix, of gewoon het oude vertrouwde internet daar kan je ook elke serie/film zien met slechts een minimum aan reclame.
De enige mogelijkheid die ik zie dat tv-zenders hebben om mensen "verplicht" naar reclame te laten kijken is het bannen van uitgesteld kijken, of het bannen van doorspoelen op opgeroepen programma's. Er bestaan al zenders waarbij je bepaalde programma's niet meer kan doorspoelen.
Gaat dit een oplossing zijn voor de tv-zenders? Ik denk het niet. Als ik mijzelf als voorbeeld mag nemen denk ik dat er steeds minder mensen echt tv blijven kijken, terwijl steeds meer mensen series en films gaan zoeken op internet of netflix. Er zijn genoeg meer dan genoeg alternatieven waar er veel minder reclame is.
no koffikoeken for you:
https://www.youtube.com/watch?v=C-3BD73IFSo