Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th March 2018, 10:50
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Niet één, maar twee uitwegen voor bedrijfswagen

Niet één, maar twee uitwegen voor bedrijfswagen

De cash-for-car-regeling is goedgekeurd in de Kamer. Het akkoord over het mobiliteitsbudget volgt vandaag.

Binnenkort krijgen de gebruikers van een bedrijfswagen niet één maar twee alternatieven voorgeschoteld, die hen moeten verleiden om minder de auto te gebruiken. Naast de ‘cash-for-cars’-regeling, die gisteren definitief door de Kamer is goedgekeurd, komt er ook een mobiliteitsbudget. Binnen de meerderheid is er een akkoord over de principes van die regeling. Vandaag moeten de federale ministers dat nog bezegelen.

Het wordt voor werknemers en sociale secretariaten een hele klus om uit te maken welke regeling de meest aantrekkelijke is. In de cash-for-car-regeling kunnen werknemers hun bedrijfswagen ruilen voor een geldbedrag dat ongeveer op dezelfde manier wordt belast als de bedrijfswagen zelf. Bij het mobiliteitsbudget kunnen ze hun bedrijfswagen ruilen voor een kleinere versie, aangevuld met een abonnement op het openbaar vervoer en/of een bedrijfsfiets, en een resterend geldbedrag.

Er was nog discussie over de belasting van het restbudget bij het mobiliteits*budget. Daar is overeengekomen dat er alleen sociale lasten op betaald moeten worden, geen belastingen meer. Dat betekent dat er zowat 62 procent van het bruto*bedrag overblijft (na aftrek van 13,07 procent werknemerslasten en 25 procent werkgeverslasten).

Volledig geldbedrag

Het is de bedoeling werknemers aan te sturen om alternatieve mobiliteitsvormen te kiezen. Maar het wordt nu ook mogelijk het mobiliteitsbudget helemaal om te zetten in een geldbedrag op de bankrekening, zeggen regeringsbronnen. Er staat geen maximum meer op het bedrag dat werknemers cash kunnen ontvangen na hun keuze voor een mobiliteitsbudget. Dat was wel zo in het voorstel dat de sociale partners eerder hadden gedaan. De meerderheid heeft dat plafond naar verluidt laten vallen omdat het in de praktijk moeilijk haalbaar was.

Als dit klopt, wordt het straks – merkwaardig genoeg – mogelijk om een bedrijfswagen in te ruilen volgens twee verschillende belastingsystemen. In cash-for-cars gebeurt dat op basis van de cataloguswaarde van de auto, eventueel aangevuld met een vast percentage voor gebruikers van een bedrijfswagen met een tankkaart. De belasting komt ongeveer overeen met die op een bedrijfswagen vandaag.

Afstemmen


In het mobiliteitsbudget worden ook de reële kosten meegeteld, inclusief brandstof, verzekering en onderhoud. Wie meer kilometers aflegt, heeft dus ook recht op een hoger mobiliteitsbudget. Nog een belangrijk verschil is dat het mobiliteitsbudget één keer per jaar wordt uitgekeerd, terwijl dat in de cash-for-car-regeling een maandelijks bedrag is.

Volgens Open VLD-Kamerlid Egbert *Lachaert blijft cash-for-cars hoe dan ook de meest interessante optie. De twee systemen zouden op termijn wel op elkaar afgestemd worden.

Bron: WW, 16 maart 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180315_03411354

Eigen mening: Het lijkt mij goed dat er alternatieven worden aangeboden voor bedrijfswagens, niet enkel omwille van de kosten voor bedrijven, maar voornamelijk omwille van het milieu. Er zijn enorm veel bedrijfswagens tegenwoordig, hoewel sommige mensen deze wagen helemaal niet nodig hebben, bijvoorbeeld omdat zij thuis al een wagen hebben staan of met een ander vervoersmiddel naar het werk pendelen. Voordien was een bedrijfswagen echter een goede optie, omdat hier geld mee werd uitgespaard, ook al was dit niet de beste optie voor deze mensen of het milieu. Ik hoop dan ook dat deze nieuwe maatregelen mensen aanzetten tot het gebruik van openbaar vervoer of een fiets, waarbij zij het resterende bedrag in geld ontvangen. Mij leek een hekelpunt echter dat voor velen de wagen nog steeds voordeliger was dan hier geld voor vragen, bijvoorbeeld wanneer het bedrijf echt alle kosten van de wagen betaalt. Het lijkt mij dan ook belangrijk dat er - net zoals met het pensioen - een soort van simulatie wordt opgestart waarbij mensen kunnen berekenen of er een verschil is in wat ze krijgen. Wanneer zij zien dat dit - hopelijk - niet zo is, zal dit hen misschien sneller aanzetten tot één van de maatregelen in plaats van een extra vervuilende auto. Het zijn zeker goede initiatieven naar mijn mening, maar de communicatie naar de bevolking is hierbij essentieel.
Met citaat antwoorden