Enkele post bekijken
  #1  
Oud 14th March 2018, 18:02
Jochem.W*uters Jochem.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Kasterlee
Posts: 58
Dit zijn de 213 ‘zwarte punten’ in Vlaanderen

Er staan 213 ‘zwarte punten’ op de nieuwe, dynamische lijst met onveilige verkeerspunten in Vlaanderen. Die lijst is opgemaakt op basis van de ongevallencijfers in de periode 2014-2016.

Na de dood van een 16-jarig meisje op een gevaarlijk kruispunt in Oostakker bij Gent, laaide in februari de discussie over de aanpak van de ‘zwarte punten’ in Vlaanderen opnieuw op.

Vlaanderen lanceerde in 2002 een lijst van 809 ‘zwarte punten’, veelal kruispunten waar in het verleden veel ongevallen gebeurden. Maar intussen zijn nog steeds niet al de punten op die historische lijst aangepakt. Zo is gebleken dat er nog 22 punten overblijven. Minister Weyts kondigde aan dat hij middelen vrijmaakt voor die resterende punten.

Maar eigenlijk wil Weyts voortaan liever werken met een dynamische lijst van zwarte punten. Die lijst wordt dan jaarlijks aangepast op basis van de meest recente ongevallencijfers. Op die manier is het ook de bedoeling korter op de bal te spelen.

‘We zijn nu nog altijd bezig om de verkeersproblemen uit de jaren 1990 aan te pakken’, zegt Weyts. ‘Dat moet slimmer en sneller kunnen.’

Ongevallenscore

Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid heeft de dynamische lijst voor 2018 goedgekeurd. Hoe is die lijst precies opgesteld? Op de lijst staan alle locaties langs gewestwegen waar in de voorbije drie jaar minstens drie ongevallen zijn gebeurd, met een opgetelde ongevallenscore van minimum 15. De punten vertegenwoordigen de menselijke schade die veroorzaakt werd: een dodelijk slachtoffer krijgt een score van 5, een zwaargewond slachtoffer een score van 3 en een lichtgewonde een score van 1.

‘Ik besef dat dit klinkt als morbide boekhoudkunde’, zegt Weyts. ‘Het betekent in de praktijk echter dat we ervoor kiezen om eerst in te grijpen waar het nu echt levensbelangrijk is.’

Quick wins

Concreet telt de lijst nu 213 zwarte punten. Daarvan zijn er volgens Weyts intussen al 33 aangepakt. Op nog eens 44 locaties zijn er dit jaar ‘quick wins’, snelle gerichte ingrepen, gepland. Voor 61 locaties is er al een structurele oplossing gepland, maar wordt bekeken of er niet ook hier quick wins mogelijk zijn.

Voor de overblijvende 75 locaties wil Weyts private bedrijven aan het werk zetten om quick wins uit te werken. Bedoeling is dus dat externen helpen bij de versnelde aanpak van de zwarte punten.

bron: de Standaard, 14/03/2018, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180314_03408624

eigen mening:
Het is goed dat er iets gedaan wordt aan de 'zwarte punten' in Vlaanderen. Je hoort vaak op het nieuws dat er vele ongevallen gebeuren waar er wel dodelijke slachtoffers bij kunnen voorkomen. Ik denk dat het goed is dat minister Weyts de meest gevaarlijke punten gaat aanpakken. Zo'n dynamische lijst is dan ook een heel goed idee omdat er dan korter op de bal wordt gespeeld en er zo sneller maatregelen kunnen genomen worden wat betreft verkeersongevallen. Ik denk ook dat velen die al iemand verloren hebben in een ongeval blij gaan zijn door te weten dat er effectief snel iets aan gedaan wordt om de veiligheid van (zwakke) weggebruikers te garanderen.
Met citaat antwoorden