Enkele post bekijken
Oud 6th February 2006, 03:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

De snor van de profeet

De snor van de profeet

In 1895 draaide de Duitse schrijver Oskar Panizza de bak in omdat hij in ’Het liefdesconcilie’ God als een demente bejaarde, Jezus als een sukkel en Maria als een arglistige intrigante had voorgesteld. Maar ook meer dan honderd jaar later is de vrijheid van meningsuiting bij ons heus niet onbegrensd. Zo mag je volgens het Wetboek van Strafrecht de Holocaust niet ontkennen (artikel 137: het verbod op de discriminerende belediging). En als er kwetsende spreekkoren op voetbaltribunes opklinken blaast de scheidsrechter af.

Leden van de Haagse rapgroep DHC kregen een werkstraf omdat ze in een liedje Ayaan Hirsi Ali met de dood hadden bedreigd. Niet alles kan dus zomaar. Maar waarom de moslimwereld zich zo geweldig opwindt over de Deense spotprenten ontgaat mij toch enigszins. In de Arabische pers verschijnen met regelmaat antisemitische karikaturen waar ze zich kennelijk ook niet voor schamen en de Arabisch Europese Liga van Abou Jahjah heeft dan ook, als reactie op het Jutlandse gevoel voor humor, antisemitische prenten op de website geplaatst die de holocaust ontkennen. Tjonge jonge, wat een niveau allemaal! Clubjes die elkaar niet mogen en elkaar komen uitschelden.

Verstandig zijn ze natuurlijk niet, die Deense prenten, met zoveel lange tenen klaar om betrapt te worden, maar het kwetsende zal ’m toch meer in de afbeelding van de profeet hebben gelegen dan in de satire zelf. Een tulband met een lontje, Mohammed die zelfmoordterroristen tegenhoudt met de mededeling dat de maagden op zijn. Kom nou jongens! Ook met het karige gevoel voor humor dat de Islam kenmerkt, moet dat toch nog wel te doen zijn. Ik denk dat de islamitische volkswoede vooral een kwestie is van lekkere verongelijktheid, het Calimero-syndroom. Ik herken het uit mijn jeugd, eerst plaagde ik mijn zusje en kreeg ik van mijn ouders op m’n kop; tot zusje op een gegeven moment iets ergs zei en ik zielig naar m’n moeder kon kruipen. Al die tijd kijkt het Westen kwaad naar je omdat zelfmoordenaars en onthoofders bij je vandaan komen maar eindelijk kun je nu eens de gekwetste onschuld uithangen.

Het feit dat ook in de Palestijnse gebieden onder de kakelverse gebieders van Hamas die religieuze boosheid opeens zo de kop opsteekt, wijst erop dat men wel wat andere aandacht kan gebruiken. Ik zou overigens als ik moslim was vooral op de ikonische onjuistheden in de westerse Mohammed-visie wijzen. Op die plaatjes zie ik hem met een volle baard rondlopen en ook met een woeste snor. In de oude en gezaghebbende Hadith-verzamelingen van Al-Bukhari en Al-Moslim staat echter dat hij wel een flinke baard had, maar geen snor. De man van Jutland doet dan ook meer aan Ayatollah Khomeini denken dan aan de profeet. Ik denk eerlijk gezegd dat de boze Arabieren de geïncrimineerde cartoons helemaal niet gezien hebben en maar dommig afgaan op wat ze van bovenaf te horen hebben gekregen.

Trouw, 06-02-2006