Do 28 februari 2018 21:11 | Bron: BELGA
Studenten mogen nota’s van lessen gerust doorsturen naar vrienden of die gratis ter beschikking stellen via websites van faculteitskringen of via Facebook, maar wie aan de verkoop ervan geld probeert te verdienen, is strafbaar wegens schending van het auteursrecht. Dat meldt het Leuvense studentenblad Veto.
De faculteiten Letteren en Wijsbegeerte en Rechtsgeleerdheid aan de KU Leuven hebben al boodschappen in die zin aan hun studenten gestuurd. De faculteit Letteren en Wijsbegeerte dreigde al met tuchtrechtelijke sancties ten aanzien van studenten die samenvattingen commercialiseren via websites zoals Stuvia, StuDoc of Graduator.
Ook decaan Bernard Tilleman van de faculteit Rechtsgeleerdheid is die mening toegedaan. ‘Zelfs als het niet om een letterlijke weergave gaat, dan nog schenden deze studenten finaal het auteursrecht van de spreker’, aldus Tilleman aan Veto. Hij wijst er ook op dat de kwaliteit van de nota’s die online worden verkocht niet steeds goed is. ‘Deel je nota’s met je medestudenten, maar weet met wie je ze deelt.’
Jaap van Nes, een van de beheerders van Stuvia, stelt dat zijn webplatform enkel bedoeld is voor studiemateriaal zoals samenvattingen waar de studenten zelf het auteursrecht over kunnen claimen. Bij klachten wordt het stuk door de beheerders bekeken. Volgens van Nes zijn dergelijke klachten echter op één hand te tellen. Het webplatform bevat momenteel meer dan 300.000 documenten en telt ongeveer 30.000 Belgische gebruikers.
Bron: 'Samenvattingen van lessen verkopen strafbaar' (De Standaard), geraadpleegd op donderdag 28 februari 2018 via
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180228_03382829
Eigen mening:
Aan de faculteiten Letteren en Wijsbegeerte en Rechtsgeleerdheid aan de KU Leuven is het voortaan verboden om samenvattingen en nota's van lessen te commercialiseren. Bij overtredingen kan er overgegaan worden op sancties.
De basis voor deze beslissing ligt bij de schending van het auteursrecht. Het is maar normaal dat docenten, professoren en gastsprekers hun bewoordingen liever niet gekopieerd zien worden. Maar is dit argument wel helemaal waterdicht? Samenvattingen gratis verspreiden kan nog wel... Terwijl het hier om exact dezelfde inhoud kan gaan.
Een ander argument is dat de kwaliteit van zulke samenvattingen en nota's vaak niet te betrouwen is. Dat is natuurlijk vanzelfsprekend.
Algemeen gezien vind ik dit een goede zaak. Het is niet oké om geld te kloppen uit andermans woorden. Maar het plaatje moet nog breder en concreter bekeken worden. Ik denk dan vooral aan de haalbaarheid van dit project. Het is mooi om zo'n ideaal na te streven, maar hoe ga je controleren of dit effectief wordt nageleefd? Stof tot nadenken!