Klanten van enkele Spar-supermarkten kunnen binnenkort winkelen zonder langs de kassa te passeren. Of andere winkels uit de Colruyt-groep volgen, is nog niet duidelijk.
De warenhuisgroep Colruyt is de eerste in België die het klanten mogelijk maakt te winkelen zonder langs de kassa te passeren. Binnenkort worden enkele Spar-supermarkten bij wijze van test uitgerust met een kassaloos systeem. 'Het experiment start nog voor de zomer', zegt Colruyt-woordvoerder Hanne Poppe.
Mensen kunnen dan een app downloaden en met hun smartphone producten scannen in de winkel. Aanschuiven aan de kassa hoeft niet.
In de video hieronder wordt duidelijk hoe het systeem van Spar werkt.
QR-code
Aan de uitgang moeten klanten met de app een QR-code scannen, waarna het verschuldigde geld automatisch van hun bankrekening gaat. 'Klanten die maar enkele producten willen kopen, zullen met dit systeem veel tijd uitsparen', zegt Dirk Depoorter, verantwoordelijk voor de Colruyt-keten Spar.
Steeds meer supermarkten experimenteren met kassaloze winkels. Het bekendste voorbeeld is het Amerikaanse technologiebedrijf Amazon, dat vorige maand een kassaloze winkel opende in zijn thuisstad Seattle.
Ook Albert Heijn experimenteert met kassaloos winkelen. Op het hoofdkantoor in Nederland kunnen personeelsleden al boodschappen doen zonder kassa. Het systeem zal worden uitgebreid naar tachtig publiek toegankelijke Albert Heijn-vestigingen.
Voorlopig vindt de test alleen in de Spar-winkels plaats. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de Colruyt-winkels volgen.
Eigen mening bij dit artikel:
Naar de winkel zonder de kassa te moeten passeren, is dan 'het mes snijdt aan twee kanten' niet van toepassing? Het enorme voordeel is dat het tijd bespaart, en tijd is een van de belangrijkste factoren in onze samenleving. Tijd is kostbaar, dus wanneer we minder tijd kunnen stoppen in nutteloze dingen zoals aanschuiven, dan doen we dat ook. Zoals in het artikel wordt aangehaald is dit systeem ideaal voor klanten die maar enkele producten willen kopen, zeker wanneer dit snel moet gebeuren. Ik irriteer me soms zelf enorm hard aan de tijd die ik moet aanschuiven terwijl ik maar enkele dingen in mijn mandje heb, dus op zo'n momenten zou ik zeker de app gebruiken om snel te kunnen betalen. Aan de andere kant zou ik het contact met de vrouw of man achter de kassa missen, de korte babbel die misschien maar een minuut of twee duurt vind ik toch best wel fijn. Ik denk ook maar aan de generatie die niets van smartphones, apps en andere technische snufjes weet, hoe zullen zij deze aanpassing kunnen volgen? Ik denk dat het ideaal zou zijn dat de twee opties beschikbaar zijn, de kassa en de app. Mensen die liever sociaal contact hebben met de kassamedewerker of niets snappen van smartphones etc. kunnen langs hun vertrouwde kassa, terwijl mensen met weinig tijd de app kunnen gebruiken.
Bron: De Tijd
Link:
https://www.tijd.be/ondernemen/reta...el/9985260.html
Geraadpleegd op: 26 februari 2018, 14u09