Enkele post bekijken
  #1  
Oud 20th February 2018, 11:01
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Amper kwart kinderen correct vastgeklikt in de auto

Amper kwart kinderen correct vastgeklikt in de auto

De gordeldracht van kinderen in ons land blijft te wensen overlaten. Amper 23 procent van hen zit volledig correct vastgeklikt in de wagen, blijkt uit onderzoek van het verkeersveiligheidsinstituut Vias.


Vias ging bij meer dan 1.000 kinderen (kleiner dan 1,35 meter) in België na of en hoe ze vastgemaakt werden in de auto. Daaruit bleek dat maar 23 procent volledig correct vastgeklikt zat, namelijk in het juiste zitje en met de gordel op de correcte manier vastgegespt.
De helft van de Belgische kinderen zat wel in het juiste zitje, maar werd niet correct vastgemaakt. En 13 procent, of een op de acht, droeg helemaal geen gordel.
Vlaanderen scoort in het onderzoek slechter dan Wallonië en Brussel. In Vlaanderen bleek slechts 21 procent helemaal juist vastgeklikt. Zeventien procent van de kinderen - een op de zes - zat zonder gordel in de auto.

Korte trajecten

Opvallend is dat bestuurders vaak niet beseffen dat de kinderen op de verkeerde manier vervoerd worden. 77 procent van hen dacht wel dat het kind in het juiste zitje zat en correct vastgesnoerd was. Bij korte trajecten en bij zitjes in het midden van de achterbank is de kans op fouten groter.
Dat is niet zonder gevolgen. Vias stelde vast dat door het verkeerde gebruik de effectiviteit van het veiligheidssysteem zodanig verminderd was dat een botsing bij een derde van de kinderen zou leiden tot ‘ernstige, tot dodelijke verwondingen’.
Volgens het verkeersveiligheidsinstituut verminderen kinderbeveiligssystemen de kans op dodelijke verwondingen bij een ongeval met 70 procent bij kinderen jonger dan 1 jaar en met 55 procent bij kinderen tussen 1 en 4 jaar.

Boetes

Elk jaar krijgen ongeveer 5.000 ouders een boete van 174 euro omdat ze de wet rond kinderzitjes overtreden hebben.
Vias voert om de drie jaar een soortgelijk onderzoek, maar maakt ditmaal geen vergelijkingen met vorige edities. ‘De methodologie is veranderd. We hebben op meer factoren gelet, waardoor we de facto strengere normen hanteerden’, zegt woordvoerder Stef Willems.

Bron: PVM, 20 februari 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180220_03367121

Eigen mening: Slechts 23 procent van de kinderen zit correct vastgeklikt, dat cijfer is in mijn ogen enorm problematisch. Nog een stap verder is dat 13 procent van de kinderen helemaal geen gordel draagt. De laatste groep zijn mensen die hun kind dus gewoonweg niet vastklikken. Zij zorgen voor het hoge cijfer dodelijke verwondingen bij een ongeval, dit geldt voor 70% van de kinderen jonger dan 1 en net iets meer dan de helft bij kleuters. Ik vermoed dat deze ongevallen niet allemaal een dodelijke afloop hadden moeten kennen, indien de kinderen waren vastgeklikt. Naar mijn mening is het dan ook enorm belangrijk om ouders hierover te informeren, omdat uit het onderzoek ook blijkt dat veel ouders zelfs niet op de hoogte zijn van hun fout in het vastklikken van de kinderen. Bovendien lijken zij te denken dat bij kortere trajecten een gordel minder van belang is, hoewel de kans op ongelukken dan niet minder is dan bij een langer traject. Een sensibiliseringscampagne - eventueel zelfs georganiseerde oefensessies door Kind&Gezin of andere organisaties - zou deze ouders kunnen helpen om autoritten veiliger te maken voor hun kinderen. Het zou ten eerste mensen leren hun kind correct vast te klikken, want nu weten ze niet altijd hoe het moet, terwijl ze hun kind wel willen vastklikken. Ten tweede zou het mensen kunnen waarschuwen die denken dat kinderen vastklikken niet nodig is, al dan niet enkel bij korte ritten. Wanneer zij inzien dat dit wel nodig is, zullen ook hun kinderen veilig in de auto kunnen zitten. In ieder geval moet er iets gedaan worden aan deze zeer verontrustende cijfers.
Met citaat antwoorden