20th February 2018, 10:20
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Dessel
Posts: 47
|
|
Antwerpen test kruispunt met ‘vierkant groen’ uit
Op het Antwerpse Eilandje is maandag het aangekondigde experiment met een verkeersregeling met ‘vierkant groen’ van start gegaan op het kruispunt van de Londenstraat, Bordeauxstraat en Kattendijkdok-Oostkaai. Alle fietsers en voetgangers krijgen er tegelijkertijd groen licht terwijl het gemotoriseerd verkeer op dat moment moet wachten. Het systeem moet de veiligheid van zwakke weggebruikers verhogen.
Het ‘vierkant groen’ was een van de ideeën die werden geopperd om meer Antwerpse kruispunten conflictvrij te kunnen maken, na enkele dodelijke ongevallen met fietsers vorig najaar. Het systeem vermijdt contact tussen zwakke weggebruikers en gemotoriseerd verkeer en kan ook dodehoekongevallen voorkomen. Het zorgt er ook voor dat fietsers meteen twee takken van een kruispunten kunnen oversteken en op die manier minder voor het rode licht moeten staan.
Het eerste proefproject is van start gegaan op een kruispunt van de Londenstraat op het Eilandje, omdat daar dubbelrichtingfietspaden liggen die gebaat zijn bij een conflictvrije verkeerslichtenregeling. Er zullen nog kruispunten volgen, telkens met aangepaste signalisatie die de situatie aankondigt en met wachttijdindicatie. De stad vraagt wel om aandachtig te zijn bij het oversteken, aangezien er uiteraard wel conflicten mogelijk zijn met andere zwakke weggebruikers.
‘Het introduceren en testen van “vierkant groen” is één van de concrete maatregelen van het tienpuntenplan waarmee we de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad Antwerpen verder versterken’, zegt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). ‘Vandaag verplaatsen steeds meer mensen zich met de fiets, daarom zetten we specifiek in op een aantal maatregelen en ingrepen die de veiligheid van voetgangers en fietsers kunnen verbeteren.’
20/02/2018
Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20180219_03365655
Eigen mening:
Door enkel en alleen de zwakke weggebruikers groen licht te geven op een kruispunt zullen deze zich veel veiliger kunnen verplaatsen over dit kruispunt. Natuurlijk moeten fietsers nog steeds rekening houden met overstekende voetgangers omdat er anders ook nog gekwetsten kunnen vallen. Maar door de auto's te laten wachten sluit je al een groot risico uit. Hopelijk kan dit leiden tot het verminderen van verkeersslachtoffers.
Een nadeel in mijn ogen is wel dat de auto's langer stilstaan waardoor er mogelijk meer files worden gevormd. Dit spoort mensen wel aan om zich meer te voet of met de fiets te gaan verplaatsen. Maar of dit ook werkelijk dat effect zal hebben is nog af te wachten
|