De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB meldt dat maandagochtend door een staking geen enkele metro is uitgereden. Bij de bussen zijn slechts zes lijnen bediend.
Door een staking van de socialistische en liberale vakbonden ACOD en ACLVB bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is maandagochtend geen enkele metro uitgereden. Dat meldt de MIVB om 6 uur op Twitter.
Bij de bussen zijn zes lijnen (21, 29, 43, 71, 87 en 95) bediend. De frequentie ligt wel lager dan anders, aldus een woordvoerster. Bij de trams is er dienstverlening op zowat driekwart van de lijnen. Zo rijden er trams op de lijnen 3, 4, 7, 19, 25, 39, 51, 55, 81, 82, 92, 93 en 94.
Intussen is metrolijn 1 is sinds 8 uur opgestart tussen Weststation en Stokkel, en dat in beide richtingen. Dat bevestigt de woordvoerster van de MIVB.
De socialistische vakbond ACOD en de liberale ACLVB hebben opgeroepen om maandag het werk neer te leggen wegens een 'negatief sociaal klimaat' en 'verspilling van belastingsgeld'. Bij de afdeling 'Field Support', die instaat voor kwaliteit en veiligheid, heeft een directeur sinds zijn aantreden in 2013 volgens de vakbonden allerlei veranderingen doorgevoerd die veel hebben gekost. 'En na vier jaar wil hij nu herbeginnen.'
De christelijke vakbond ACV is niet te spreken over de staking. 'De disfuncties bij Field Support moeten opgelost worden. Maar de staking van volgende maandag is een manipulatie met als doel de verantwoordelijke van Field Support aan de kant te schuiven (...) en bepaalde privileges te behouden voor sommige vakbondsafgevaardigden', vindt het ACV. "Het is niet serieus en zelfs onverantwoordelijk om een staking te voeren voor enkele individuele belangen en ten nadele van de collectieve belangen.'
Maandagvoormiddag is een nieuwe verzoeningsvergadering gepland tussen de directie en de vakbonden.
Bron: De Tijd, 19/02/2018 (
https://www.tijd.be/ondernemen/tran...ng/9983685.html)
Eigen mening:
Je hoort meer en meer dat er stakingen gebeuren bij het openbare vervoer. Ikzelf heb hier nog nooit last van gehad maar ik hoor heel vaak op het nieuws dat er vele mensen de dupe van zijn. In het artikel wordt gesproken van een staking puur voor individuele belangen. Ik begrijp wel dat voor de mensen die staken het niet fijn is om in deze omstandigheden te moeten werken, maar ik vind dat ze dit op een andere manier moeten tonen. Door te staken rijdt er bijna geen enkel openbaar vervoer rond in Brussel. Brussel is de hoofdstad en ik denk dan ook dat vele mensen daar het openbaar vervoer gebruiken om naar hun werk te gaan en dat dit voor hen niet aangenaam is.